Evropski parlament je sklenil dogovor s Svetom o posodobitvi pravil o zaščiti potnikov na paketnih potovanjih. Osnutek zakona, o katerem so se neuradno dogovorili pogajalci Parlamenta in Sveta, pa pojasnjuje definicijo potovalnega paketa, pogoje za odpoved potovanja ter pravice potnikov do informacij, pomoči in povračila stroškov v različnih situacijah, vključno v primeru stečaja organizatorja potovanja ali izrednih okoliščin, ki povzročijo motnje v potovanju.

Opredelitev potovalnega paketa

Nova pravila naj bi olajšala in pojasnila ljudem, katere kombinacije potovalnih storitev predstavljajo paketi in zakaj spadajo pod zaščito, ki jo zagotavlja ta zakon. Obstoječa kategorija povezanih potovalnih aranžmajev bo ukinjena, tako da bo na voljo enotna definicija in merila glede tega, kdaj in kako je kombinacija storitev rezervirana. Če organizator potovanja povabi stranko k rezervaciji dodatnih storitev, ki ne tvorijo paketa s prej rezerviranimi storitvami, bo moral o tem stranko obvestiti.

Spletni nakupi pri različnih ponudnikih se bodo šteli kot paket

Spletni nakupi, pri katerih postopki rezervacije omogočajo enostavno kombinacijo storitev različnih ponudnikov, se bodo po novem šteli kot paket, v primeru če prvi ponudnik posreduje osebne podatke potnika drugim ponudnikom in je pogodba sklenjena v 24 urah.

Stranke bodo lahko zavrnile vavčer

Posodobljena direktiva vključuje tudi podrobne določbe o uporabi vavčerjev, ki so se še posebej razširili med obdobjem Covida-19. Potrošniki bodo imeli pravico zavrniti vavčerje in v 14 dneh zahtevati vračilo denarja. Veljavnost vavčerjev bo omejena na največ 12 mesecev, strankam pa mora biti ob izteku, brez predhodne zahteve, povrnjen vsak neporabljen ali delno porabljen znesek.

Pri izbiri potovalnih storitev, bodo imetniki vavčerjev imeli prosto izbiro, da vavčer uporabi za katerokoli storitev, ki jo ponuja organizator potovanja, bodisi delno ali v celoti. Vavčerji morajo biti tudi zavarovani v primeru stečaja, lahko pa se enkrat podaljšajo ali prenesejo. Vrednost vavčerjev mora ustrezati vsaj znesku povračila, do katerega bi bili sicer upravičeni.

Odpoved potovanja in pravica do povračila ob insolventnosti

V primeru, da podjetje organizatorja potovanja propade, morajo stranke prejeti povračilo za preklicane storitve iz jamstvenih skladov za primer insolventnosti. V primeru, da je teh zahtevkov preveč naenkrat, se lahko rok podaljša na 9 mesecev.

Potniki bodo imeli v določenih primerih pravico do odpovedi brez kazni

Če se na ciljni destinaciji ali točki odhoda, pojavijo neizogibne in izredne okoliščine, ki bodo vplivale na samo potovanje, bodo potniki imeli pravico do odpovedi brez kazni in do polnega povračila. Takšni primeri se bodo reševali posamično, uradna potovalna priporočila pa bodo pomemben element pri ocenjevanju, ali je odpoved pogodbe zaradi neizogibnih in izrednih okoliščin upravičena ali ne.

Uradno potovalno opozorilo samo po sebi ne bo zadosten razlog za povračilo po odpovedi, saj države EU teh opozoril ne izdajajo usklajeno in enotno. Če so potniki ob rezervaciji seznanjeni z določenim tveganjem, pa se bodo kljub temu odločili za nakup potovanja, pozneje ne bodo mogli zahtevati odpovedi brez plačila stroškov zaradi odpovedi.

Organizatorji potovanj morajo imeti jasen sistem za reševanje pritožb

V predlogu je tudi dogovorjeno, da morajo organizatorji potovanj vzpostaviti jasen sistem za obravnavo in reševanje pritožb, z namenom da bodo prijavljene težave rešene karseda hitro. Organizator mora prejeto pritožbo potrditi v sedmih dneh, nato pa bo imel 60 dni, da stranki pošlje odgovor z obrazložitvijo.

Pravice potnikov v EU bodo sedaj boljše

Poročevalec Evropskega Parlamenta Alex Agius Saliba je ob dogovoru povedal, da bo le ta okrepil pravice potnikov v EU. Po njegovih besedah bo uveden mehanizem za obravnavo pritožb z obveznimi roki, ki bo zagotavljal, da ljudje pravočasno prejmejo utemeljen odgovor organizatorja potovanja, če gre kaj narobe in morajo vložiti pritožbo.

Prav tako bodo potniki v primeru stečaja podjetja organizatorja, boljše zaščiteni, saj bodo imeli pravico do odpovedi potovanja s celotnim povračilom v izrednih okoliščinah, kot je bila denimo pandemija. Dogovor naj bi pomagal tako potrošnikom kot podjetjem po vsej Evropi.

Sledi še formalna potrditev

Dogovor morata zdaj formalno potrditi Evropski parlament in Svet v začetku prihodnjega leta, preden bo pričel veljati. Države EU bodo imele nato 28 mesecev časa, da svoje zakonodaje prilagodijo novim pravilom, ter dodatnih 6 mesecev za začetek izvajanja novih določb.