Prodaja rabljenih avtomobilov v Evropski uniji bo od leta 2026 potekala po bistveno strožjih pravilih. Nova evropska uredba prinaša dodatne obveznosti, ki bi lahko najbolj prizadele manjše trgovce in posameznike, ki vozila prodajajo prek digitalnih platform. Cilj sprememb je večja trajnost in boljši nadzor nad ravnanjem z izrabljenimi vozili.

Nova uredba EU o izrabljenih vozilih določa, da bo moral prodajalec ob prodaji dokazati, da vozilo ni uvrščeno med izrabljena vozila (End-of-Life Vehicle – ELV), poroča elektroauto-news.net. Brez tega dokazila v prihodnje ne bo več mogoče izvesti prepisa lastništva, odjave vozila ali njegovega izvoza v tujino.

Dva načina dokazovanja stanja vozila

Dokazilo bo mogoče pridobiti na dva načina. Prvi je opravljen tehnični pregled, pri katerem vozilo prejme veljavno potrdilo o tehnični brezhibnosti. Druga možnost je strokovna ocena stanja vozila, ki jo izdela neodvisni sodni izvedenec za motorna vozila.

Nova obveznost bo veljala za prodajo prek digitalnih platform in pooblaščenih trgovcev, medtem ko bodo zasebne prodaje za zdaj izvzete iz teh zahtev.

Cilj: krožno gospodarstvo vozil

Evropska unija želi z novo uredbo okrepiti krožno gospodarstvo na področju avtomobilizma. Poseben poudarek je namenjen učinkovitejšemu recikliranju dragocenih surovin, kot so litij, nikelj in kobalt, s čimer bi zmanjšali odvisnost od omejenih naravnih virov.

Uredba je tesno povezana tudi z novo uredbo EU o baterijah, ki bo od leta 2027 uvedla obvezne kvote recikliranja kritičnih surovin. Pomemben del nove zakonodaje bo tudi digitalni potni list krožnosti vozila (Digital Circularity Vehicle Pass – CVP), ki bo omogočal sledljivost materialov in komponent skozi celotno življenjsko dobo vozila.

Cilj je zagotoviti, da vozila ob koncu uporabe končajo v pooblaščenih centrih za razgradnjo, kjer je mogoče dragocene materiale ustrezno predelati.

Kritike zaradi dodatne birokracije

Kljub okoljskim ciljem nova uredba naleti na precejšen odpor. Bavarski minister za promet Christian Bernreiter opozarja, da gre za nepotrebno birokratsko obremenitev:

»Nova pravila prinašajo dodatne stroške državljanom in institucijam, brez resnične dodane vrednosti.«

Tudi nemški avtomobilski klub ADAC meni, da bi morali zasebni lastniki ohraniti pravico, da sami odločajo o nadaljnji usodi svojih vozil.

Zveza nemških zavarovalnic (GDV) dodatno opozarja, da bi lahko bila zavarovalnicam naložena vloga pri ocenjevanju izrabljenih vozil, kar po njihovem mnenju presega njihovo osnovno dejavnost in bi postopke še dodatno zapletlo.

Kaj to pomeni za prodajalce?

Nova uredba ima nedvomno ambiciozen okoljski cilj, vendar bi lahko bistveno spremenila trg rabljenih avtomobilov. Za potrošnike to pomeni več administrativnih postopkov in potencialno višje stroške, kar bi nekatere lahko odvrnilo od prodaje vozila.

Če nameravate avtomobil prodati v prihodnjih letih, bo veljaven tehnični pregled ali strokovna ocena vozila verjetno postala nujen del postopka.