Italijansko notranje ministrstvo je uvedlo stroga nova pravila glede postavljanja radarjev za merjenje hitrosti, ki odpravljajo dosedanjo zmedo in pogosto sporno prakso lokalnih oblasti. Spremembe že močno vplivajo na prometni nadzor – v regiji Južna Tirolska so morali sredi turistične sezone ugasniti skoraj vse radarje.
Zakaj so ugasnili radarje?
Po poročanju Rai Süd Tirol je pokrajina Južna Tirolska zaradi neizpolnjevanja novih zakonskih zahtev izklopila večino svojih merilnikov hitrosti. Lokalne oblasti zdaj opozarjajo na morebitne posledice za prometno varnost, saj so radarji doslej pomembno prispevali k umirjanju prometa – še posebej v turističnih krajih.
Nova pravila: pregledni in tehnično ustrezni radarji
Nova pravila, ki so začela veljati junija 2025, podrobno določa, pod kakšnimi pogoji je v Italiji sploh dovoljeno postavljati in uporabljati radarje za merjenje hitrosti. Ključna sprememba je v tem, da bodo lahko uporabljene le naprave, ki imajo ustrezno tehnično dokumentacijo – to pomeni tipsko overitev in dokazilo o rednem, vsakoletnem tehničnem pregledu.
Poleg tega morajo biti radarji jasno označeni z opozorilnim prometnim znakom. V naseljih mora znak stati najmanj 200 metrov pred lokacijo meritve, zunaj naselij pa kar 1000 metrov prej. Prav tako je natančno določeno, kje sploh smejo stati – dovoljeni so le na cestah, kjer je predpisana hitrost vsaj 50 kilometrov na uro.
Za preprečevanje zlorab so uvedli tudi minimalne razdalje med posameznimi napravami. V naselju morata biti med dvema stacionarnima radarjema vsaj en kilometer razdalje, zunaj naselja pa štirje kilometri. Pomembna omejitev velja tudi za dovoljene hitrosti na lokaciji meritve – ta ne sme biti nižja za več kot 20 kilometrov na uro od splošne omejitve, ki velja na taki cesti.
Zakon izrecno prepoveduje kakršnekoli skrite radarje. Tako tisti, ki so zakamuflirani v prikolicah, kot tudi tisti, skriti v zabojnikih, odslej niso več dovoljeni. Nova pravila veljajo tudi za mobilne radarje, ki morajo prav tako prestati tehnične preglede in izpolnjevati vse pogoje za natančne meritve.
Potrebna je tudi odobritev države
Vsak radar bo moral pred začetkom delovanja odobriti pristojni vladni komisar, na podlagi prometnih podatkov in varnostnih analiz. Namen ukrepa je, da radarji niso več postavljeni samovoljno, temveč le tam, kjer je to objektivno upravičeno – na primer zaradi pogostih nesreč ali nevarnih odsekov, kjer klasičen nadzor ni mogoč.
Do pridobitve te odobritve se že postavljeni radarji ne smejo uporabljati.
Konec zlorab in polnjenja lokalnih proračunov?
Nova pravila so naletela na velik odpor številnih občin, saj so z radarji pridobile ogromna sredstva. Samo v letu 2024 so po uradnih podatkih občine z globami za prehitro vožnjo zbrale kar 1,7 milijarde evrov. Minister Matteo Salvini je to prakso večkrat označil za "skriti davek".
Med odmevnejšimi primeri iz preteklosti je zgodba moškega, ki je zaradi vsakodnevne poti na delo in nazaj prejel za 28.000 evrov kazni – večinoma zaradi skritih radarjev.
Sodba, ki je sprožila spremembe
Pomemben temelj za novi zakon je bila tudi odločitev kasacijskega sodišča iz leta 2024, ki je razsodilo, da so kazni zakonite le, če jih izrečejo naprave s tipsko odobritvijo. Po državi pa je postavljenih veliko radarjev, ki teh pogojev ne izpolnjujejo.
Kaj se spreminja za voznike?
Za voznike se kazni za prehitro vožnjo ne spreminjajo, a bo njihova izreka odslej bolj nadzorovana in bolj pravična, so prepričani v Italiji.