V zadnjih dneh je Sarajevo dobilo sloves najbolj onesnaženega mesta na svetu. Čez vikend bi naj v bližini centra Sarajeva vrednosti na indeks lestvici čistoče dosegale kar 777, vemo pa, da se na IAQ lestvici štejejo vsebnosti do 50 kot sprejemljivo, vse nad 250 pa je nevarno tudi za sicer zdrave ljudi.

Za vikend panika

Hudo onesnaženje je razlog, da je vlada kantona Sarajevo razglasila situacijo kot “nevarno” končno pa tudi prepovedala uporabo avtomobilov z dizelskimi motorji standarda EURO3 in manj. Mnogi so tako čez dan zbežali na bližnji hrib Trebević, ki je nad smogom in prebivalcem omogoča vsaj nekajurno gibanje na čistem zraku.

V kantonu tudi kadilcem priporočajo, naj ne kadijo zunaj, saj bi to bilo lahko nevarno, in naj se ljudje ne gibajo na prostem, razen v nujnih primerih – tako zelo slab je zrak. V primeru, da posamezniki morajo biti zunaj, morajo nositi maske, ki imajo posebne filtre, ki ulovijo tudi delce PM2,5 in PM5.

Politiki nimajo strategije za zaščito okolja

Verjetno največjo težavo predstavlja dejstvo, da imajo v Sarajevu nenormalno zapleten politični sistem in prelaganje odgovornosti pa onemogoča jasne odločitve o sprejemanju ukrepov za zmanjševanje onesnaževanja. V Evropski uniji zvišujejo zahteve za izpuste in trde delce v izpustih avtomobilov, v Bosni pa medtem zaostajajo. Nižji standard, uvoz avtomobilov z evropskega tržišča, uporaba premoga in lesa za kurjavo, stare tovarne so eni izmed številnih razlogov za nastalo situacijo.

V Sarajevu še trdijo, da se je mesto vedno borilo z onesnaževanjem, sami pa so sprejeli različne ukrepe, kot so nižje cene za žičnico na Trebević, pospešena plinifikacija in ozaveščanje ljudi. Težava, s katero pa se soočajo, je, da je ekologija povezana s federalno oblastjo, ta pa je počasna in neučinkovita.

Vir: Air Quality Index, 24ur

Delovna mesta pred ekologijo

Poleg tega pa so po mestu vidni stari avtomobili, povečan je promet, vozniki ne upoštevajo omejitev, slaba prevetritev kotline pa onesnaženost samo veča. V marsikaterem mestu z jeklarnami in s termoelektrarnami pa je zrak še slabši kot v Sarajevu. Mesta se ne borijo preveč z ekologijo, saj industrijska središča zagotavljajo delovna mesta, ki pa jih prebivalci seveda potrebujejo.

Na Kitajskem se onesnaženost počasi niža

Vir: Air Quality Index

Na Kitajskem onesnaženost danes veliko nižja kot v prejšnjih letih, še vedno pa veliko bolj zgoščena kot drugje po svetu. Kitajci poskušajo množično opustiti zaostalo industrijo pogona na premog, številni podjetniki pa že zavračajo ameriško in evropsko industrijo, ki poskuša graditi tovarne pri njih. Tako sprejemajo zakone o prepovedi uporabe okolju neprijaznih strojev, ter okoljevarstvena pravila, katera terjajo visoke kazni v primeru neupoštevanja.

Vir: Air Quality Index

Čeprav sta Indija in Kitajska še vedno največji onesnaževalki okolja, pa se jima Sarajevo nevarno približuje.