Na Finskem, državi z eno najbolj cenjenih izobraževalnih sistemov na svetu, od avgusta letos velja nov zakon, ki prepoveduje uporabo mobilnih telefonov med poukom. Številne občine so prepoved razširile na celoten šolski dan, vključno z odmori. V srednji šoli Kungsvägen v mestu Sipoo, severovzhodno od Helsinkov, učitelji vsak dan zjutraj poberejo telefone učencem in jih zaklenejo do konca pouka, piše Index.hr.
Niso vedeli, kako odvisni so
Ravnateljica Maria Tallberg je za AFP povedala, da je bil prehod na šolo brez telefonov nad pričakovanji. »Seveda so bili učenci sprva nekoliko razburjeni, ker telefonov ne morejo uporabljati niti med odmorom, vendar razumejo, zakaj. Mnogi so tudi priznali, da niso vedeli, kako odvisni so od svojih telefonov,« je dejala.
Tudi učitelji zaznavajo spremembe. Kemijska učiteljica Annika Railila opisuje učilnice kot tišje in manj motene: »Prej smo jih skoraj vsako uro morali opomniti, naj telefone pospravijo. Zdaj pa se med odmori več družijo. Končno lahko vidimo njihove oči in obraze, kar je veliko lepše kot pozdravljati nekoga, ki gleda v zaslon.«
Nekateri se počutijo bolj osamljene
Tudi učenci imajo mešane občutke. Petnajstletna Kie Lindfors pravi, da se zdaj več pogovarja z vrstniki in da je šola uredila prostor z družabnimi igrami, kjer se učenci lahko zabavajo med odmori. Sošolka Lotta Knapas meni, da je šola postala »veliko bolj hrupna«, vendar prepoved za cel dan vidi kot nekoliko pretirano. Štirinajstletni Oscar Ingman pa opozarja, da se lahko nekateri učenci zaradi prepovedi počutijo bolj osamljene.
Šola se trudi to preprečiti z dodatnimi dejavnostmi in opaža tudi manj spletnega nadlegovanja. »Učenci so med poukom in odmori pogosto fotografirali in snemali vsebine, ki so se delile naprej. Zdaj je teh primerov bistveno manj,« pojasnjuje ravnateljica Tallberg.
Otroci potrebujejo prostor za osredotočeno učenje
Finski minister za šolstvo Anders Adlercreutz je dejal, da je bil zakon sprejet po močnem poslabšanju izobraževalnih rezultatov. Zadnji rezultati mednarodne raziskave PISA 2022 kažejo, da so se matematične, bralne in naravoslovne spretnosti finskih 15-letnikov sicer oslabile, a Finska kljub temu ostaja nad povprečjem OECD. »Pomembno je odstraniti motnje iz učilnice, a to ne pomeni, da zapuščamo digitalni svet. Otroci morajo biti digitalno pismeni, hkrati pa potrebujejo prostor za osredotočeno učenje, branje daljših besedil in delo za dolgoročne cilje,« je dodal.
Po njegovih besedah je morda prav vloga šol v tem, da učijo počasnosti in to v svetu, kjer je tempo vedno hitrejši.