Na Hrvaškem danes začenjajo vzpostavljati nov, popolnoma elektronski sistem cestninjenja, imenovan Crolibertas. Dela se začenjajo na avtocesti A3, ki povezuje mejni prehod Bregana s Slovenijo ter vodi mimo Zagreba do Lipovca na meji s Srbijo.
Enoten sistem na vseh hrvaških avtocestah
Gre za enoten digitalni sistem, ki bo omogočal vožnjo brez zaustavljanja na cestninskih postajah. Po navedbah državnega podjetja Hrvatske autoceste (HAC) bo Crolibertas vzpostavljen na vseh avtocestah, ki so pod upravljanjem družb HAC, Bina Istra in Autocesta Zagreb–Macelj (AZM).
Največji del hrvaškega avtocestnega omrežja upravlja HAC, medtem ko Bina Istra skrbi za približno 140 kilometrov avtocest in hitrih cest na območju t. i. istrskega ipsilona, AZM pa za okoli 60 kilometrov ceste med Zagrebom in mejnim prehodom Gruškovje.
Potovanje brez zastojev
Sistem Crolibertas temelji na vožnji v prostem prometnem toku, brez fizičnih cestninskih postaj. To naj bi voznikom omogočilo hitrejše in enostavnejše potovanje po avtocestah ter zmanjšalo zastoje.
Projekt vključuje postavitev 212 portalov po državnem cestnem omrežju in vzpostavitev podatkovnih centrov. Prva dela se danes začenjajo na odseku med Popovačo in Novsko, kjer bodo postavili prvih sedem portalov. Zaradi del bo promet tam potekal po začasni prometni ureditvi.
Kako bo potekalo plačilo cestnine?
Novi sistem bo omogočal plačilo cestnine na dva načina – bodisi prek obstoječe naprave ENC (elektronska cestnina) v vozilu bodisi s samodejnim prepoznavanjem registrske tablice. Cestnina se bo nato zaračunala prek elektronskih plačilnih kanalov.
Vozniki bodo lahko še naprej napolnili dobroimetje z gotovino na prodajnih mestih koncesionarjev ali bencinskih servisih, vendar bo predhodna registracija v sistem Crolibertas obvezna.
Projekt ocenjen na 80 milijonov evrov
Celotni projekt je ocenjen na približno 80 milijonov evrov, izvaja pa ga konzorcij češkega in slovaškega podjetja TollNet in SkyToll. Po načrtih naj bi novi sistem cestninjenja začel delovati prihodnje leto.
