V teh dneh veliko slišimo o močni burji pri naših južnih sosedih. Zlasti pod Velebitom, na dalmatinski avtocesti in magistrali mimo Senja, zaradi česar na tistem območju občasno veljajo omejitve prometa (za kamp prikolice, avtodome, motoriste, tovorna vozila ...).
Kako tovrstne omejitve prometa potekajo v praksi in kako je z informiranjem ter izločanjem voznikov, smo preverili pri Klemnu Hrenu, uredniku spletnega portala avtokampi.si.
Opozorila Hrvaškega avtokluba in obveščanje na avtocestnih portalih
Pojasnil je, da so vremenske aplikacije za burjo danes dokaj natančne, tako da tudi na njihovem portalu (Facebook strani) redno objavljajo tovrstna opozorila. "Na Hrvaškem, kjer je burja večji problem kot pri nas - pri nas je recimo najbolj izpostavljena le Vipavska dolina - za obveščanje skrbi Hrvaški avtoklub. Na svoji spletni strani in v aplikaciji sproti obveščajo o stanju na cestah in trajektnih povezavah. Tam na enem mestu redno in hitro objavijo vse spremembe."
Na terenu so omejitve prometa objavljene na portalih avtocest. Poznamo pa več stopenj zapor. Najprej so to vozila, ki so najbolj občutljiva na veter: motoristi, vozila s počitniškimi prikolicami, dvonadstropni avtobusi, lahki tovornjaki in avtodomi. Naslednja stopnja pa je zapora za vsa vozila.
Fizična zapora le v primeru prepovedi za vsa vozila
"V primeru zapore za vsa vozila, kar se recimo kdaj zgodi na dalmatinski avtocesti od predora Sveti Rok proti Zadru, postavijo fizično zaporo in avtocesta se zapre. Takrat prometni policisti ali upravljavci avtoceste promet preusmerijo na obvozno cesto. Če pa gre le za delno zaporo (samo za določena vozila), pa to obvešča Hrvaški avtoklub, označeno je tudi na portalih, fizične zapore pa ni. Pogosto tudi ni policijske kontrole, zato se žal zgodi, da nekateri vozniki omejitev ne upoštevajo."
"Treba je opozoriti, da v primeru nesreče na cesti, ki je bila za določeno kategorijo vozil zaprta, voznik ne tvega le kazni za prometni prekršek, ampak lahko zavarovalnica zavrne izplačilo škode," še pojasnjuje Hren.
Burja je lahko zelo nevarna, nadaljuje sogovornik: "Sam sem bil pred 30 leti motorist in dobro vem, kako hitro te lahko preseneti sunek vetra, posebej na magistrali, kjer so kanali, skozi katere veter udari naravnost v motor. Če si ravno v nagibu v ovinku in te tam ujame burja, je hitro konec oprijema in lahko padeš. Razdalja od Crikvenice do Paklenice je približno sto kilometrov, in če na enem koncu burje ni čutiti, to še ne pomeni, da je drugje ni."
Običajno je vedno obvoz
V primeru delnih zapor vozniki kamp prikolic, avtodomov in drugih vozil, za katere velja prepoved vožnje, ne čakajo na počivališčih, temveč zanje običajno obstaja obvoz. "Če govorimo o magistrali, se gre po avtocesti – ta je do predora Sveti Rok skoraj vedno odprta. Od tam naprej je možnost nadaljevanja proti Dalmaciji ali preko Knina proti Splitu. Če nekdo potuje proti Zadru ali Biogradu, je možen obvoz preko Obrovca, ki je sicer 30, 40 kilometrov daljši, a prevozen tudi za vozila, ki so občutljiva na veter."
Posebna situacija glede Paga
V poletnem času je zelo redko, da bi bila avtocesta zaprta za vsa vozila; to se pogosteje zgodi spomladi, recimo ob marčevskih burjah, ter jeseni - septembra in oktobra. "Na otoku Pag pa je situacija posebna. Trajekt iz Prizne vozi na delu, kjer burja piha najmočnejše. Včasih sta zaprta tako trajektna linija kot most, kar pomeni, da se z otoka ne moreš nikamor. Takrat ljudje v kampih preprosto podaljšajo bivanje, saj novih prihodov skoraj ni. Tisti, ki želijo oditi, pa morajo stanje preveriti vnaprej, druge možnosti ni."