V petek je zaradi padca nadstreška na železniški postaji v Novem Sadu umrlo 14 ljudi. Še vedno iščejo vzrok za porušitev. Index.hr poroča o nekaterih razkritjih, ki bi lahko bile ključne za katastrofo.

Kopičenje vode, morda že desetletja, postavlja vprašanje, ali je to vplivalo na kable, ki držijo nadstrešek in je povzročilo korozijo in oslabitev materiala. Možno je, da je voda prispevala tudi k propadanju betona na strehi, na katero so pritrjeni kabli. Preiskava naj bi odgovorila na ta vprašanja in ugotovila, ali je to razlog za padec nadstreška.

Slabo stanje betona in razjedeni kabli

Nekdanji nadzornik objekta Zoran Đajič je za televizijo N1 dejal, da je ob odstranjevanju delov fasade opazil slabše stanje betona. "Morda bi se videlo, da podlaga ni dobra in da so kabli razjedeni, če bi plošče takrat odstranili," pojasnjuje Đajič ter dodaja "Mogoče so kabli popustili zaradi korozije ali pa beton ni več zdržal."

Predstavniki oblasti medtem poudarjajo, da nadstrešek ni bil predmet rekunstrukcije. V "Zvezku", dokumentu, kjer so navedena vsa dela in celotna dokumentacija o projektu, je zapisano, da vizualni pregled objekta ni pokazal morebitne škode, ki bi ogrozila stabilnost. Pod tem pa je zapisano, da je fasada poškodovana za atmosferskih in mehanskih vplivov, zaradi česar so se kamnite plošče in omet ponekod ločili. Je to morda razlog za vdiranje vode in dodatne poškodbe?

Gradbeno dovoljenje predvideva rekonstrukcijo ter adaptacijo

V Zvezku je zapisano še, da so zaradi poškodb fasade, strehe in notranjosti potrebni posegi, med drugim sanacija strehe. Vprašanje je, ali je bilo pri obnovi strehe preverjeno stanje betona in kablov ali pa je obnova strehe vključevala le zaščito pred vdorom vode.

Dvome lahko razjasni le ministrstvo za gradbeništvo, ki ima zapisano podroben potek projekta. Gradbeno dovoljenje namreč predvideva rekonstrukcijo, adaptacijo in dograditev postaje v Novem Sadu. Nadstrešek, ki se je podrl, je sestavni del objekta in se nahaja na isti parceli, vendar so bila dela na njem po dostopnih podatkih omejena na estetske posege, brez posegov v konstrukcijo.

Stavba formalno nedokončana

Čeprav so mnogi trdili, da je gradbeno dovoljenje umaknjeno iz sistema, to ne drži. Rekonstrukcija postaje je del širšega gradbenega dovoljenja za celotno železnico Beograd–Subotica, ki je še vedno v evidenci CEOP. A uporabno dovoljenje za novo postajo v Novem Sadu v teh evidencah ni bilo evidentirano, kar bi pomenilo, da bo izdano šele, ko bo končan celoten projekt.

Prav tako so videz konstrukcije spremenili z dodano kovinsko-stekleno konstrukcijo. Čeprav je bil videz obnovljen, posega v konstrukcijo ni bilo, ostaja pa vprašanje, ali je ta dodatna konstrukcija imela vlogo pri propadu.

Na pristojnem organu je tako da razjasni, ali bi nadstrešek moral biti del rekonstrukcije ali ne. Če ni bil del obnove, zakaj ni bil vključen, in če je bil, zakaj se je podrl. Četudi bi dela obsegala le kozmetične posege, bi morala biti v projektni dokumentaciji zapisana dogradnja kovinsko-steklene konstrukcije, zaključujejo na Index.hr.