Vlada Republike Slovenije je sprejela Odgovor na mnenje Varuha človekovih pravic Republike Slovenije o prepovedi gibanja v nočnem času in prepovedi združevanja z namenom protestiranja in ga pošlje Varuhu človekovih pravic Republike Slovenije.

Vlada meni, da so pomisleki o ustavni skladnosti in zakonitosti 39. člena Zakona o nalezljivih boleznih (ZNB) in Odloka o začasni delni omejitvi gibanja ljudi in prepovedi zbiranja ljudi zaradi preprečevanja okužb s SARS-CoV-2 neutemeljeni ter da sta ukrepa prepovedi gibanja v nočnem času in prepoved shodov oziroma protestov sorazmerna.

Omejitev gibanja dopusten razlog

Omejitev pravice do svobode gibanja in prepovedi zbiranja je v prvem odstavku 39. člena ZNB določena ob izpolnitvi ustavnega pogoja preprečevanja širjenja nalezljive bolezni. Razlog varstva pred
nalezljivimi boleznimi je v Ustavi RS izrecno naveden kot dopustni razlog za omejevanje pravice do svobode gibanja ter pravice do zbiranja in združevanja, so zapisali v sporočilu za javnost po današnji dopisni seji vlade.

V primerih ukrepov iz zakona in posledično v odloku ne gre za najintenzivnejše posege države v človekove pravice oziroma za posege, ki bi pomenili razveljavitev človekovih pravic. Gre za njihovo omejitev v skladu s 15. členom Ustave RS, so še zapisali. “Pravice se omejujejo na podlagi 39. člena ZNB, ki v skladu z 32. in 42. členom Ustave RS daje vsebinsko podlago za te omejitve. Te pa so uveljavljene v obsegu, ki je nujno potreben za dosego cilja (možne bi bile še veliko bolj drastične omejitve gibanja, a niso bile uvedene). Vsi ukrepi so bili sprejeti z namenom, da se preprečita nenadzorovana širitev nalezljive bolezni in razpad zdravstvenega sistema, kar bi lahko v skrajni posledici ogrozilo dejanski obstoj države,” utemeljujejo na vladi.

ZNB izrecno določa, da ima v primeru tehtanja med ustavno zavarovanimi vrednotami življenja in zdravja prebivalcev ter svobodo gibanja in združevanja posameznikov prednost varovanje življenja in zdravja prebivalstva, so pojasnili na vladi.

Vlada poudarja, da sta ukrepa prepovedi gibanja v nočnem času in prepoved združevanja z namenom protestiranja oziroma prepoved shodov, tako kot številni drugi že sprejeti ukrepi z namenom preprečevanja širjenja nalezljive bolezni, usmerjena v prepoved in omejevanje socialnih stikov, kar je eden izmed najučinkovitejših ukrepov proti širjenju nalezljive bolezni. Vlada pojasnjuje, da ni prepovedovala zgolj in samo javnih shodov, temveč tudi vse prireditve, slavja, praznovanja in poroke, torej vse oblike zbiranj, ki so bile po mnenju stroke nevarne za prenos nalezljive bolezni.

Vlada prepričana, da omejitev ne pomeni posega posameznikove svoboščine

Po mnenju vlade omejitev gibanja v nočnem času še zdaleč ne pomeni posega, ki bi iz omejitve svobode gibanja prerasel v omejitev posameznikove svobode. Posamezniki se lahko izven tega časa prosto gibljejo tudi na javnih mestih in površinah v okviru omejitev. Poleg tega so predpisane tudi izjeme glede omejitve gibanja v nočnem času. Vlada meni, da ukrep ne pomeni posega v osebno svobodo, saj njegova intenziteta še zdaleč ne zadošča za to. Posamezniki namreč kljub ukrepom še vedno ohranjajo veliko mero svobode gibanja, kar pri poseganju v osebno svobodo ni mogoče govoriti.