V hotelu Veter v Rušah so danes občinski svetniki Občine Ruše podali izjave glede problematike ruške obvoznice in o zadnjih ravnanjih županje Urške Repolusk, ki, kot pravijo, preprečuje svetnikom sklic izredne seje. Občinski svetnik Darko Knez, član svetniške skupine Združena akcija, je uvodoma povedal, da je županja izgubila večino podpore v občinskem svetu: “To je posledica tega, da pelje stvari po svoje, da ni pripravljena sodelovati in se pogovarjati s svetniki. Njeni postopki so netransparentni in včasih tudi na meji zakonitosti.” Dodal je, da jo mogoče podpirajo le še  trije ali štirje svetniki.

Županja naj bi ravnala na lastno pest

Državno cesto, ki bi umaknila tovorni promet iz središča Ruš, načrtujejo sicer že več kot 30 let. A sprva načrtovani potek njenega zahodnega dela po mnenju občinske uprave in prometnih strokovnjakov ni več optimalen, zato so predlagali novo traso ob železniški progi. V povezavi z obvoznico svetniki na treh zadnjih sejah niso želeli obravnavati gradiva pod točko »Aktivnosti in finančne posledice prostorskega umeščanja tras nove državne ceste v Rušah«. Martin Lesjak, predstavnik SD-ja, je povedal, da je v ruški občini v veljavi občinski prostorski načrt iz leta 2010, v katerem je začrtana stara trasa obvoznice. “Nekdanji župan Razpet je septembra leta 2017 sprejel sklep o začetku postopka novega OPPN-ja, v katerem so bile vpisane stare parcelne številke. Ministrstvo je takrat odločilo, da okoljsko poročilo ni potrebno. V maju 2020 pa je aktualna županja brez vednosti svetnikov spremenila sklep bivšega župana in parcelne številke stare trase načrtovane obvoznice zamenjala s parcelnimi številkami nove trase. Tako je v veljavi le sklep za novo traso ob železnici, za katero je ministrstvo odločilo, da je potrebno pripraviti okoljsko presojo. Ministrstvo za zdravje in NIJZ menita, da bi lahko imela nova trasa pomemben vpliv na zdravje in počutje ljudi. Ker je bila nova trasa umeščena po nerazumljivih kanalih, v nerazumljivi širini, ker bi sekala dvorišča, ker bi bile protihrupne ograje postavljene pred vrata ljudi, se je zgodila civilna iniciativa. Županja je sklep spremenila brez predhodnega soglasja občinskega sveta. Ker nova trasa ni vnešena v veljavni OPN, bi morala županja uporabiti 2. odstavek 57. člena, ki določa, da sklep o začetku postopka priprave sprejme občinski svet.”

Iz gradiva za sejo občinskega sveta, kot je poročala STA, ob tem izhaja: “Tekom priprave občinskega podrobnega prostorskega načrta se je, zaradi bistveno razširjene poselitve naselja Ruše v območju načrtovane obvoznice, ki bi v zahodnem delu potekala skozi stanovanjsko območje, v dogovoru z Direkcijo RS za infrastrukturo sprejela odločitev o preveritvi variantnega poteka zahodnega dela trase. Projektantsko podjetje je predlagalo preučitev možnosti poteka trase severno od železniške proge … Ta se je kasneje izkazala kot celovito najustreznejša varianta.”

Svetniki so za danes sklicali izredno sejo, za jutri jo je sklicala županja

Knez dodaja, da jim je županja za danes onemogočila sklic seje občinskega sveta. “Kadar po poslovniku četrtina svetnikov zahteva sejo, jo mora župan sklicati v sedmih dneh. Če tega ne stori, jo imajo pravico sklicati svetniki sami, kar smo naredili. Županja pa sklic seje zavrača, prav tako občina na spletni strani ni objavila našega gradiva za sejo. Je pa županja za jutri sklicala sejo z našimi sklepi, ampak znova z gradivi, o katerih na zadnjih treh sejah nismo želeli razpravljati.” 

Na vprašanje, zakaj ne obravnavajo pripravljenega gradiva in zavrnejo traso načrtovane obvoznice ob železnici, Knez odgovori: “Z nadaljnjimi postopki, ki jih županja pelje, nas svetnike sili, da legaliziramo njeno početje. Varianta 2 umeščanja obvoznice v okolje je za nas nesprejemljiva, postopki so bili peljani na meji zakonitosti. Na seji smo ji že trikrat povedali, da o teh gradivih ne želimo razpravljati.  Ne želimo razpravljati o posameznih variantah obvoznice, želimo le vrniti stanje, kot je bilo pred aktivnostmi županje. Javno pozivam županjo, da se ustavijo postopki na novi trasi. Svetniki želimo, da gredo v občinski prostorski načrt obstoječe parcelne številke in z njimi stara trasa, ki je že 30 let v naših načrtih. Na tej trasi se v preteklosti ni smelo graditi.”

“Takšne stroke, ki greni življenje ljudem, ne sprejemamo”

Kako pa svetniki komentirajo mnenje Ministrstva za infrastrukturo, da je varianta 2 ruške obvoznice ustreznejša? Ali torej dvomijo v študijo stroke? “Takšne stroke, ki greni življenje ljudem, ne sprejemamo. Županja je bila tista, ki je naročila študijo variante B in potem najela stroko – projektante, ki smo morali izdelati to študijo. Če bo o tem morala odločati stroka, potem politike in družbenih konsenzov ne potrebujemo.”

Jasmina Vrečko Rupnik iz Civilne iniciative proti novi trasi obvoznice v Rušah, je dejala, da so razočarani, da jim županja ni povedala, kaj pripravlja. “Iz dokumentacije je bilo kasneje razvidno, da se je vse skupaj začelo leta 2019 in da je bila takrat trasa že izbrana. Žalostno je, da ne spoštuje sklepa svetnikov, da je vložila dokumentacijo na ministrstvo. Imela je možnost preklicica postopke, a tega do zdaj ni storila. Poslužili se bomo vseh pravnih sredstev, ki so na voljo, da njeno početje ustavimo. Vse, kar se je v zadnjih treh letih delalo, so bile priprave županje na vnos nove trase v občinski prostorski načrt.”

Obvoznica je državni projekt, v prostor pa jo mora umestiti občina. Investicija je ocenjena na okoli 21 milijonov evrov.

Občina Ruše: Postopek priprave občinskega podrobnega prostorskega načrta občine se začne s sklepom, ki ga sprejme župan

V odziv na današnje navedbe večine svetnikov so iz občinske uprave v Rušah sporočili, da je županja ves čas pripravljena na sodelovanje tako s člani civilne iniciative, ki sodelovanje in rešitev zavračajo, kakor s svetniki občinskega sveta, kar dokazujejo tudi vabila in udeležba svetnikov na usklajevalnih sestankih pred sejami občinskega sveta, ki so bile do sedaj v zvezi s problematiko obvoznice sklicane že trikrat. “V zvezi z očitki svetnikov Darka Kneza in Martina Lesjaka, da je v postopku sprejemanja kršena zakonodaja, pojasnjujemo, da so vsi postopki prostorskega umeščanja tras v Občinski prostorski načrt, spremembe in dopolnitve 2 (OPN-SD2) tečejo v skladu z veljavno prostorsko zakonodajo in pravili stroke.”

Svetnika, kot še sporočajo iz Občine, napačno interpretirata pravno podlago (po njihovem mnenju 2. odstavek 57. člena Zakona o prostorskem načrtovanju). “Sklep o začetku postopka priprave Občinskega podrobnega prostorskega načrta (OPPN) za obvoznico Ruše – faza 1 je pripravljen v skladu s prvim odstavkom 57. člena Zakona o prostorskem načrtovanju (Uradni list RS, št. 33/07, 70/08 – ZVO-1B, 108/09, 80/10 – ZUPUDPP, 43/11 – ZKZ-C, 57/12, 57/12 – ZUPUDPP-A, 109/12, 76/14 – odl. US, 14/15 – ZUUJFO, 61/17 – ZUreP-2 in 199/21 – ZUreP-3), v povezavi s kriteriji iz četrte, šeste in sedme alineje 8. odstavka 62. člena Odloka o prostorskem načrtu Občine Ruše (MUV, št. 26/2010). 8. odstavek 62. člena OPN določa kriterije, po katerih je izdelava Občinskega podrobnega prostorskega načrta obvezna, četudi v OPN niso predvideni:
– četrta alineja: » na površinah, kjer je treba urediti novo parcelacijo za gradnjo objektov (tudi komasacija ali razlastitev stavbnih zemljišč) in na površinah, ki nimajo urejenih dovozov;«
– šesta alineja: »gradnja gospodarske javne infrastrukture za omrežja, daljša od 1000 m s pripadajočimi infrastrukturnimi objekti;« ter
– sedma alineja: »objekti gospodarske javne infrastrukture, ki obsegajo več kot 0,5 ha ureditev, razen v primerih, ko gre za kompleksno gradnjo manjšega obsega, ki je kot taka opredeljena s tem odlokom;«

Za omenjen OPPN tako veljajo kar tri kriteriji 8. odstavka 62. člena Zakona o prostorskem načrtovanju. Tako se postopek priprave občinskega podrobnega prostorskega načrta občine začne s sklepom, ki ga sprejme župan in ga objavi v uradnem glasilu in v svetovnem spletu ter ga pošlje ministrstvu, kakor je bilo tudi narejeno.”

“Sklic seje s strani občinskih svetnikov ni v skladu s statutom občine in poslovnikom občinskega sveta”

Glede sklica seje, ki so ga svetniki zahtevali, v ruški občinski upravi pojasnjujejo, da ni v skladu s statutom občine in poslovnikom občinskega sveta. “Županja je zavrnitev sklica skupine svetnikov, ki ga je prejela 26. 4. 2022, zavrnila iz razloga, ker je že sama dan prej, 25. 4. 2022, sklicala sejo z isto tematiko. Na sestanku 3. 5. 2022, pred 6. izredno sejo OSOR, ki so se ga udeležili posamezni svetniki (Darko Knez, Martin Lesjak, Silverija Belčič, Peter Juhart in Lovro Bačun), je županja svetnike pozvala, naj do seje 5.5.2022 predlagajo svoje sklepe. Do začetka 6. izredne seje županja s strani svetnikov ni prejela nobenega novega predloga in po začetku seje,  pri obravnavi dnevnega reda, je svetnik Darko Knez napovedal, da imajo pripravljene nove sklepe. Pobudi županje, da skozi razpravo skupaj pripravijo končni sklep, ni sledil, je pa zahteval umik gradiva in po krajši razpravi je bila ta točka dnevnega reda umaknjena.”

In kako na Občini komentirajo očitek, da županja ni v predpisanem roku sedmih dni odreagirala na njihovo zahtevo in sklicala izredne seje občinskega sveta? “Županja je od 31. 3. 2022 sklicala kar tri seje, na katerih bi lahko obravnavali tematiko. Izgovori svetnikov so, da so enkrat dobili predloge sklepov prepozno (25 ur pred sejo), drugič so sejo obstruirali in se seje niso udeležili (5. izredna seja), tretjič, na 6. izredni seji, so zahtevali umik gradiva (kar postopkovno in tehnično ne gre).  Svetniki očitajo, da se na seje uvršča gradiva, o katerem ne želijo razpravljati, so pa v svoji zahtevi za sklic seje navedli, da želijo, da jim občinska uprava pripravi naslednje gradivo:
– Zahteva svetnikov: Sklep občinskega sveta iz prejšnjega mandata glede obvoznice.
Odgovor županje in občinske uprave: občinski svet ne v mandatu 2014-2018 ne v 2018-2022 glede obvoznice ni sprejel kakršnega koli sklepa, torej takšen dokument ne obstaja in ga svetnikom ne moremo predložiti.
– Zahteva svetnikov: Pisno naročilo za izdelavo nove variante.
Odgovor županje in občinske uprave: svetniki so po elektronski pošti 4. 5. 2022 prejeli vse naročilnice in pogodbe v zvezi s projektom.
– Zahteva svetnikov: Morebitne sklepe OSOR-ja, ki preklicujejo sklep prejšnjega občinskega sveta.
Odgovor županje in občinske uprave: kot pri prvi točki, občinski svet o OPPN obvoznica ni sprejemal nobenih sklepov.
– Zahteva svetnikov: Kalkulacijo vseh stroškov, ki so nastali pri trasiranju nove variante obvoznice in z njo povezani stroški.
Odgovor županje in občinske uprave: svetniki so že v gradivu za 21. redno sejo prejeli podatke o stroških projekta https://www.ruse.si/DownloadFile?id=477800 (7. stran gradiva). Dodatno smo gradivo za 7. izredno sejo še specificirali https://www.ruse.si/DownloadFile?id=480949
– Zahteva svetnikov: Vključno z vsemi naročenimi študijami (okolje, hrup).
Odgovor županje in občinske uprave: tako za 5. kot za 6. izredno sejo so svetniki prejeli gradivo Študijo variant in Predinvesticijsko zasnovo, se pravi vse naročene in že izdelane študije.

Kot vidite, so svetniki prejeli vso gradivo, ki so ga v svojih zahtevah zahtevali in z njim Občina Ruše razpolaga, pa vendar na vsaki seji najdejo nek izgovor, da točke ne obravnavajo. Županja je s svojim delom ustvarila vse pogoje, občinskemu svetu predložila vso dokumentacijo, ki jo potrebuje, da se v zadevi odloči. Vendar svetniki ne želijo slišati argumentov stroke, odločati hočejo politično. Je razlog politično obračunavanje in izkoriščanje CI za ta namen?”

Občina: Predlog stroke je bila umestitev trase obvoznice k železnici v železniški koridor

V občinski upravi v Rušah ob koncu še dodajajo: “Svetniki ne želijo poslušati strokovne argumentacije glede umeščanja variante 2 v prostor, kar je po našem mnenju skrajno neodgovorno. Predlog stroke je bila umestitev trase obvoznice k železnici v železniški koridor. Na podlagi tega predloga je Ministrstvo za infrastrukturo občino usmerilo k izdelavi nove študije variant, v kateri so se obravnavale tri variante obvoznice. Ministrstvo pa je izdelalo in s sklepom potrdilo predinvesticijsko zasnovo, v kateri se je kot najustreznejšo in ekonomsko najbolj upravičeno varianto potrdilo Varianto 2 – potek obvoznice vzdolž severne strani železnice. Očitki svetnikov, da je županja peljala postopke netranparentno, nezakonito, niso z ničemer argumentirani, svetniki napačno razlagajo pravno podlago.”