Maribor

V Tamu napovedali odpuščanja

Uredništvo , 28.09.20 ob 13:05

Mariborsko podjetje Tam Europe, ki je pred leti s pomočjo kitajskega kapitala nastalo na pogorišču Tovarne vozil Maribor in še naprej proizvaja avtobuse, je tudi lansko leto kljub višjim prihodkom zaključilo z občutno izgubo. Letošnje ambiciozne načrte jim je porušil izbruh novega koronavirusa, zato zdaj že napovedujejo odpuščanja.

Podjetje, ki se v mariborski poslovni coni Tezno že nekaj let ukvarja s proizvodnjo letaliških in turističnih avtobusov, njegovi glavni načrti pa so povezani z večletnim razvojem električnega avtobusa, je konec leta 2019 imelo v povprečju 170 zaposlenih, od tega okoli 20 za določen čas.

Zaradi pandemije preklicanih veliko naročil

Kot je razvidno iz letnega poročila družbe, so letos načrtovali prodajo 100 letaliških avtobusov, s čimer bi zagotovili stabilnost na mednarodnem trgu. Že v začetku leta so imeli naročila za 70 vozil, ki pa so bila zaradi pandemije preložena oziroma preklicana. Ob tem poudarjajo, da je letališki segment s pandemijo na globalni ravni padel za 89 odstotkov, kar je zgodovinsko najhujši padec doslej, večina letališč pa je bila kar tri mesece zaprta.

Ob tem poudarjajo, da je letališki segment s pandemijo na globalni ravni padel za 89 odstotkov, kar je zgodovinsko najhujši padec doslej, večina letališč pa je bila kar tri mesece zaprta.

Panoga se medtem pobira, kar se po njihovem kaže v povpraševanju, a še vedno ni jasnih napovedi normalizacije poslovnih in turističnih potovanj, s tem pa tudi ne stabilnosti panoge.

Jedro kolektiva nameravajo ohraniti

V podjetju, ki ga vodi Yu Zhao, so si ves čas prizadevali za ohranitev kolektiva in iskali možnosti za nadaljevanje proizvodnje, a so se zdaj zaradi upada naročil in negotovosti s strani kupcev vseeno morali odločiti za večja odpuščanja. Vseeno nameravajo v čim večji meri ohraniti jedro kolektiva, ki bo omogočilo ponovni zagon proizvodnje takoj, ko bo to mogoče.

Podjetje nima dovolj prihodkov, ki bi zagotavljali delo vsem. Koristili smo tudi državne ukrepe, ki pa ne omogočajo ohranitve vseh delovnih mest,” pojasnjujejo v družbi, kjer so bili zaposleni doma od 16. marca do konca avgusta.

Podjetje nima dovolj prihodkov, ki bi zagotavljali delo vsem. Koristili smo tudi državne ukrepe, ki pa ne omogočajo ohranitve vseh delovnih mest.

Kljub negotovim razmeram še vedno načrtujejo, da bi do konca leta morda le uspeli zagotoviti nova naročila, a še vedno v precej zmanjšanem obsegu glede na načrte.

Koliko ljudi bo odpuščenih še ni znano

Koliko prekinitev pogodb z zaposlenimi načrtujejo v podjetju, je za zdaj neznanka, saj na vprašanja STA v zvezi s tem v podjetju doslej niso odgovorili. Zaposleni niso sindikalno organizirani, zato informacij o tem nimajo niti v podravskem sindikatu Skei. So pa na mariborski območni službi zavoda za zaposlovanje za STA potrdili, da jih je podjetje v skladu z zakonom o predvidenem odpuščanju obvestilo, vendar po njihovih podatkih število delavcev, ki jim bodo prekinili delovno razmerje, še ni dokončno. Kot je povedal direktor zavoda Bernard Memon, odpuščanj doslej še niso izvedli.

Ko se bo to zgodilo, bomo delavcem omogočili organizirano prijavo v evidenco zavoda, nato pa tudi koriščenje potrebnih ukrepov in iskanje priložnosti za njihovo ponovno vrnitev na trg dela,” je še dejal Memon.

Lani zabeleženo 13,4 milijona evrov prihodkov

Tam Europe je sicer lani zabeležil 13,4 milijona evrov prihodkov, večino seveda na tujih trgih, kar je dobre štiri milijone evrov več kot leto prej. Izdelali so 55 avtobusov, skoraj vse letališke, le enega specializiranega za potujočo knjižnico so izdelali za domači trg.

Tam Europe je sicer lani zabeležil 13,4 milijona evrov prihodkov, večino seveda na tujih trgih, kar je dobre štiri milijone evrov več kot leto prej. Izdelali so 55 avtobusov, skoraj vse letališke, le enega specializiranega za potujočo knjižnico so izdelali za domači trg.

S tem so precej zaostali za načrtovano prodajo, ki je predvidevala izdelavo kar 122 avtobusov. Leto 2019 so tako zaključili z 2,2 milijona evrov izgube, kar je manj kot leto prej, ko je ta znašala dobre tri milijone evrov.

Kupci iz tujine

Večina letaliških vozil je šla za znane kupce v Španiji, Turčiji, Egiptu, Južni Koreji, Vietnamu in Saudski Arabiji, medtem ko so izdelavo ostalih različic ustavili, saj so premajhni za konkuriranje velikim proizvajalcem, kot so Man, Iveco ali Scania. Zato se nameravajo v prihodnje usmeriti predvsem v proizvodnjo specializiranih avtobusov, kot je omenjeni s knjižnico, morda vozila za krvodajalske akcije in podobno.

STA