Čeprav na mariborskem letališču ni videti toliko letal, kot bi jih morda želeli, je potencial velik. O tem, kako bi lahko v razcvetu Letališča Edvarda Rusjana sodelovala mariborska Univerza, smo se pogovarjali z nekaterimi fakultetami

Na Fakulteti za logistiko UM so nam pojasnili, da z letališčem sodelujejo že več let, saj ga v okviru pedagoškega procesa obiskujejo na strokovnih ekskurzijah. Tako se študenti spoznajo z letališčem in logističnimi procesi, ki tam potekajo.

Kako vidijo prihodnost letališča na Fakulteti? »Menimo, da ima mariborsko letališče velik potencial predvsem z vidika tovornega prometa in logistične podpore odvijanju letalskega prometa in dejavnosti, saj glede na njegovo lokacijo in trenutno opremljenost že predstavlja potencial za pretovorne in servisne aktivnosti. Ob ustreznem in nadaljnjem razvoju logistične podpore na letališču bi se lahko ustvarilo moderno in konkurenčno logistično okolje.«

Še tesnejše sodelovanje med Fakulteto za logistiko in mariborskim letališčem bi lahko zgodbo dodatno obogatilo, saj kot povedo: »Pri snovanju in vzpostavljanju vidimo Fakulteto za logistiko UM kot pomembnega partnerja, prav tako bi letališče lahko predstavljalo potencialnega zaposlovalca našim diplomantom. Le ti namreč tekom študija pridobijo širok nabor znanj s področja logistike, ki jih lahko aplicirajo tudi na situacije na mariborskem letališču.«

Domači inženirji

Izvrstne inženirje v svet pošilja tudi Fakulteta za strojništvo, ki zanje priložnost vidi tudi v sodelovanju z letališčem, povedali pa so, da so o tem že razmišljali: »Fakulteta za strojništvo je zagotovo zainteresirana tudi za sodelovanje z Letališčem Maribor. Na Fakulteti za strojništvo smo sposobni ponuditi teoretično izobraževanje kandidatov za pridobitev licenc poklicnih in prometnih  pilotov, v povezavi s formalnim izobraževanjem. Ob tem bi bilo potrebno zagotoviti praktično usposabljanje, o čemer so sicer že potekali neformalni pogovori s tujim podjetjem, ki ima interes po tovrstni dejavnosti za tuje državljane, vendar bi to pomenilo, da bi se študij izvajal v angleškem jeziku. Prav tako lahko ponudimo izobraževanje inženirskega kadra za vzdrževanje letal. Vsekakor bo potrebno glede nadaljnjih dogovorov in sodelovanja med Fakulteto za strojništvo Univerze v Mariboru in Letališčem Maribor počakati na strateške odločitve države glede prihodnosti letališča.«

Fakulteta za strojništvo bi lahko ponudila teoretično izobraževanje kandidatov za pridobitev licenc poklicnih in prometnih pilotov ter izobraževanje inženirskega kadra za vzdrževanje letal.

Univerza za mesto

Povezovanje Univerze in našega mesta je, tudi glede na nekdanjo povezanost mariborskih šol ter mariborskega gospodarstva, skorajda nujno, k temu pa posamezne fakultete vse bolj stremijo. Na Fakulteti za strojništvo UM opišejo mnoge projekte, ki kažejo na sodelovanje:

»Univerza v Mariboru sodeluje z Mestno občino Maribor na več različnih projektih v različnih vlogah. Medtem, ko je v preteklih letih sodelovala z MOM na Operativnem programu čezmejnega sodelovanja Slovenija Avstrija in Slovenija Hrvaška s projektoma PMinter: Medregijski vpliv ukrepov za varstvo zunanjega zraka pred onesnaževanjem z delci iz cestnega prometa ter City Volunteers, je v sklopu Evropske prestolnice mladih sodelovala pri projektu Na poti od ideje do uresničitve in zaposlitve – pripravljalne aktivnosti. Večletno sodelovanje lahko podkrepimo tudi s projekti, pri katerih smo bili uspešni glede na javni razpis MOM na področju mladine, kjer smo izvedli projekte Laboratorij zaposlitvenih priložnosti, Model M 2014Poletno jesenska šola, Model M 2015 Express, Model M 2016 (R)Evolucija, Model M 2017 PodravjeKarierno mreženje s podjetji za mlade (Pakt za mlade 2017), Akademija 2018 – Družbena odgovornost z mladimi in za mlade

In kaj počnejo v tem študijskem letu? »Trenutno aktivno sodelujemo na projektu Mobility Ecosystem for Low-carbon and INnovative moDal shift in the Alps – MELINDA v sklopu sheme INTERREG Alpine Space, hkrati pa pri različnih prijavah na nove razpise,« pojasnijo na Fakulteti za strojništvo.

Povedo še, da tudi na Fakulteti za gradbeništvo, prometno inženirstvo in arhitekturo Univerze v Mariboru izvajajo strokovne recenzije na podlagi javnih naročil, kar vključuje presojo prometa. Prav tako že sama Univerza v Mariboru vsako leto soorganizira Karierni sejem, namenjen osnovnošolcem in dijakom ter študentov, ki se jim s sejemsko predstavitvijo izobraževalnih institucij ter delodajalcev predstavijo karierne možnosti. Univerza sodeluje z MOM tudi pri povezovanje deležnikov za pripravo strategij za naslednji Operativni program v obdobju kohezijske politike 2021-27.

“Navedene oblike sodelovanja zagotavljajo, da smo na ravni obeh institucij korak bliže k pridobivanju povratnih informacij o kadrovskih potrebah delodajalcev in hkrati o njihovih pričakovanjih glede potrebnih znanj in kompetenc po zaključku izobraževanja.”

Letališka časovnica

Mariborsko letališče, od leta 2008 po pionirju slovenskega letenja Letališče Edvarda Rusjana Maribor, je v Sloveniji drugo največje mednarodno letališče in je primerno za mednarodni komercialni letalski promet. Na letališču se nahajata dve vzporedni stezi, ena je asfaltna in meri 2500 metrov, krajša travnata pa 1200 metrov.

Zgodovina letališča je burna, medijsko pa je podprtih predvsem zadnjih 10 let. Leta 2012 je bil odprt povsem nov terminal v vrednosti kar 15 milijonov evrov, ki bi naj omogočal prevoz 600 000 potnikom letno. Prenovljen je bil tudi stari potniški terminal, ki so ga obnovili v letu 2013. Takrat je Aerodrom Maribor iz rok Globala prešel v roke novega lastnika AvioFun d.o.o, tistega leta pa je letališče obiskalo 15 000 potnikov, precej več kot leto pred tem. V oktobru 2014 je večinski delež letališča odkupila Delavska hranilnica. Junija 2015 so na letališču vzpostavili novo povezavo do Londona, ki je trajala le do septembra 2015, ter povezavo z glavno avtobusno postajo v Mariboru. V tem času je Delavska hranilnica odkupila še preostali delež podjetja in postala edini lastnik, vse do leta 2016, ko je letališče prevzela družba SHS Aviatlon.

Upravljanje letališča je povsem druga zgodba, o čemer pričajo tudi nedavni dogodki, o katerih lahko preberete v naših prispevkih: Mariborsko letališče od jutri zaprto, Družba DRI dobila dovoljenje za poskusno obratovanje letališča, Država v reševanje mariborskega letališča, DRI bo prevzela vajeti, Dostop do mariborskega letališča prepovedan.