Prodaja in nakupovanje preko različnih facebook skupin je v vse večjem razmahu, s tem pa pa se pojavlja vse več primerov goljufij oziroma lažnih oglasov, pri katerih nič hudega sluteči kupci nasedejo nepoštenemu prodajalcu. Na enega takšnih oglasov nas je opozoril bralec. Gre za prodajo otroških vozičkov, ki jih oseba s profilom iz Srbije ponuja po precej ugodnih cenah.

“Preko facebooka  na strani: Prodam/podarim-mamice iz Maribora in okolice……iz profila na ime Luka Jovanović iz Srbije  se ugodno prodaja otroške vozičke po 170€. Denar se nakazuje na bančni racun: Dragana Svitlica, Aranji Janosa 58, Zrenjanin….seveda paket nikoli ne prispe.” Kot dodaja, se je opekel tako on, kot tudi drugi ljudje, ki so nasedli na videz ugodni ceni in fotografijam vozičkov. To je vidno tudi iz komentarjev ob objavi, in sicer je bila tudi druga članica skupine v stiku s prodajalcem oziroma prodajalko, ki ji je do zadnjega zagotavljala, da bodo voziček pripeljali, kasneje pa ni več brala sporočil in komunikacija se je prekinila.  Primerov, ko so ljudje nasedli, naj bi bilo po besedah našega bralca kar nekaj, zato je opozorilo še kako na mestu.

Zakonodaja potrošnika ne ščiti

Kaj lahko ljudje sploh storijo v takšnih primerih smo povprašali Evropski potrošniški center, ki deluje v okviru Ministrstva za gospodarski razvoj in tehnologijo, saj gre za tujo državo.

“Predvidevamo, da je potrošnik izdelek kupil od fizične osebe. V tem primeru ga potrošniška zakonodaja ne ščiti. Tudi v primeru, da bi šlo za prodajno pogodbo med pravno osebo in potrošnikom, posredovanje preko mreže EPC ne bi bilo mogoče, saj bi šlo za prodajalca s sedežem izven EU. Se pa potrošnik za pomoč v takem primeru lahko obrne na eno od potrošniških organizaciji, ki delujejo v državi prodajalca in so navedene na spletni strani srbskega Ministrstva za trgovino, turizem in telekomunikacije na tej povezavi,” so pojasnili. Glede na navedeno na Evropskem potrošniškem centru Slovenija podobnih primerov do sedaj še niso obravnavali.

Nasveti za varno spletno nakupovanje

V Evropskem potrošniškem centru potrošnikom predlagajo, da pred  nakupom preverijo spletno stran, in so pozorni na sledeče »znake«, ki lahko kažejo na morebitno spletno prevaro:

1.  Bodite previdni pri obljubah in ponudbah, ki so neverjetne.
2.  Preverite kontaktne podatke prodajalca (npr. pokličite navedeno telefonsko številko dopoldne).
3. Preverite datum vzpostavitve spletne strani in kdo je spletno stran registriral (npr. preko strani www.whoisdomain.comwww.scamadviser.com). Svetujejo večjo previdnost pri straneh, ki so bile pred kratkim registrirane ali so bile vzpostavljene za omejeno časovno obdobje.
4. Ne zaupajte na slepo certifikatom (lahko so ponarejeni in prilepljeni kot slike – za preverjanje zadošča en klik na sliko).
5. Preverite stran na spletu (pozanimajte se na forumih, vnesite ime podjetja v iskalnik skupaj z besedami prevara, goljufija …).
6. Preverite splošne pogoje poslovanja: so napisani razumljivo, so lahko dostopni.
7. Natisnite in shranite dokumentacijo (potrdilo o naročilu, pisno korespondenco …).
8. Pazljivejši bodite pri elektronskih naslovih, ki se nahajajo pri ponudnikih brezplačne elektronske pošte (npr. gmail.comyahoo.com, fastmail, …);
9. Preverite možnosti plačila: je na razpolago kateri od (preverjenih) online plačilnih sistemov (npr. Paypal). Odsvetujemo neposredno nakazilo denarja.