Znesek kmetijskega ministrstva letalskemu centru, ki po novem izvaja obrambo pred točo tudi v Prekmurju, pokrije zgolj materialna sredstva.

Protitočna obramba bo letos sicer zaživela pravočasno, saj je javni razpis ministrstva za kmetijstvo je v zaključni fazi, a to še ni zagotovilo, da bo jo Letalski center Maribor (LCM) lahko začel, kot bi bilo treba, to je izvajati do konca tega meseca.

Trenutno je govora o približno četrt milijona evrih

Darko Kralj, vodja protitočne obrambe, je za osrednji mariborski spletni medij Maribor24.si dejal, da so pogajanja pristojnega ministrstva še vedno potekajo, kljub temu pa je zagotovljenega denarja še zmeraj premalo, kot bi ga potrebovali v za pokritje celovitega protitočnega delovanja. »Trenutno je govora o približno 250.000 evrih, kar za nas pomeni zgolj to, da se piloti odpovedujejo poštenemu plačilu. Ta znesek nam zgolj pokrije materialna sredstva, vse ostalo je na plečih letalskega centra,« je pojasnil Kralj in dodal, da obrambo pred točo po novem izvajajo tudi v Prekmurju, zato bi pod nujno potrebovali dve letali.

Z enim letalom pokrivajo največje območje na svetu

Območje se jim je povečalo namreč za okoli 1400 kvadratnih kilometrov, kar po Kraljevih besedah pomeni, da edini center, ki tačas z enim letalom pokriva največje območje na svetu. »In z enim letalom imamo enake ali celo boljše rezultate kot tisti, ki so precej večji od nas,« poudarja Kralj in za primerjavo omeni naše severne sosede, kjer je proračun samo enega centra približno 1,5 milijona evrov, medtem ko ima vsak tamkajšnji center vsaj tri ali štiri letala za manjša območja. »Kolegi Štajerci branijo okoli 1400 kvadratnih kilometrov, drugo območje, ki je v pristojno drugega centra, pa je veliko približno 1.500 kvadratnih kilometrov. Podobno je tudi na območju Dunaja, kjer branijo nam primerljivo območje, kot je, denimo, Prekmurje,« je razložil Kralj in nadaljeval, da je njihovo »rajon« poslej celotno Prekmurje in Dravska dolina, to je od Slovenskih Konjic, do Podvelke po avstrijski meji do Prekmurja in po hrvaški meji nazaj do Podlehnika. Drugo letalo, s katerim bi nedvomno zagotovili še večjo varnost, pa jim še vedno predstavlja neuresničeno željo.

Brez protitočne obrambe bi letalo morali prodati

Stroški ene sezone so visoki in Letalski center Maribor je lani delal z izgubo. Že samo stroški vzdrževanja takšnega letala, ki ga po besedah Kralja klub sami ne zmorejo financirati in bi ga morali prodati, so zelo visoki. »Na letali tečejo časovni resursi, ne glede na to, ali je na tleh ali v zraku. Posadka potrebuje usposabljanja in podobno. Denar, ki nam ga namenjajo, je zgolj za dežurstvo, pa še to ne več za štiri mesece, ampak za zgolj za 500 ur. Povprečni dan dežurstva, denimo, traja 10,5 ur,« je razložil sogovornik in še, da posadko, ki patruljira od jutra do sončnega zahoda, sestavljajo pilot, kopilot in navigator oziroma radarist, ki je na tleh.

Rezultati govorijo v prid centra

Kralj zaključuje, da bi enkrat vendarle morali doreči to, kar skozi vsa leta dokazujejo, in sicer da je zadeva učinkovita. »Vsi, ki govorijo proti letalski obrambi, naj govorijo argumentirano. Mi slednje rezultate imamo,« je neomajen Kralj in o pripravljenosti protitočne enote LCM Maribor pravi, da so kljub vsem zapletom pripravljeni. »Res pa je, da dokler v rokah nimamo pogodbe, določenih zadev (nabava materiala…) ne moremo opraviti. Posadka je vseeno pripravljena, šolanje je v teku. In ko bo podpisana pogodba, bomo operativni,« je dejal Kralj in sklenil, da so občine v glavnem zainteresirane.