Nedavno smo pisali o pozivu mag. Dejana Židana, ki je že več kot leto opozarjal na to, da so sredstva, ki jih država namenja Univerzitetnemu kliničnemu centru Maribor neprimerljivo nižja od sredstev za Univerzitetni klinični center Ljubljana, kar dokazuje tudi državna dokumentacija, ki smo jo v grobem povzeli. Ob načrtovanju proračuna za prihodnje leto je tako pozval, da se nikakor ne sme pozabiti na ustrezno financiranje zdravstva, predvsem pa UKC Maribor, ki kot univerzitetni klinični center pokriva kar tretjino Slovenije.

»Že v času predhodne vlade sem zaznal, da je pri financiranju ali sofinanciranju investicij v tistem letu mogoče nekaj hudo narobe. Zato sem tedanjemu ministru Alešu Šabedru 12. 9. zastavil pisno poslansko vprašanje o investicijah v zdravstvu. Odgovor v obliki priložene tabele me je izrazito neprijetno presenetil. Razvidno je bilo, da je bilo v desetletnem obdobju (2009-2018) za projekte v javne zdravstvene zavode zagotovljenih dobrih 359 milijonov finančnih sredstev, od tega UKC Ljubljana dobrih 127 milijonov ter UKC Maribor 56 milijonov evrov sredstev (torej razmerje med njima 1:2,27, kar je verjetno pričakovano in primerno,« je v poslanskem vprašanju in pozivih opozoril mag. Židan.

»Razvidno je bilo, da je bilo v desetletnem obdobju (2009-2018) za projekte v javne zdravstvene zavode zagotovljenih dobrih 359 milijonov finančnih sredstev, od tega UKC Ljubljana dobrih 127 milijonov ter UKC Maribor 56 milijonov evrov sredstev …«

»Potem pa je sledilo neprijetno presenečenje. Uradna tabela MZ, poslana 16. 10. 2019 in na mojo zahtevo posodobljena 24. 1. 2020 pokaže na 33,4 mio evrov realiziranih investicij, od tega v UKC Ljubljana 9,7 mio in v UKC Maribor 0 evrov. Iz uradnih tabel ministrstva za leto 2020 pa je razvidno, da so predvidena sredstva za omenjena univerzitetna klinična centra prav tako nesorazmerno razdeljena, in sicer za UKC Maribor je predvideni dobrih 5,5 milijonov evrov ter za UKC Ljubljana slabih 27 milijonov evrov sredstev za investicije,« je še dodal. Podrobnejši pregled finančnih razlik med UKC Maribor in UKC Ljubljana najdete v našem prispevku DNEVNA: Bo finančni prepad med UKC Maribor in UKC Ljubljana naposled le zmanjšan?

Ne moremo si več zatiskati oči …

Po tem, ko Židanov poziv ni dosegel želene pozornosti, se je pred kratkim tematike dotaknil tudi dr. Franc Trček, pri čemer je slednji ob UKC Maribor še dodatno izpostavil zapostavljenost mariborske Medicinske fakultete.

»Ne moremo si več zatiskati oči, da gre samo za morebitno malomarnost ali aroganco Vlade in Ministrstva za zdravje do UKC Maribor – GRE ZA NAČRTOVAN POGROM VLADE NAD UKC MARIBOR, MARIBORSKO MEDICINSKO FAKULTETO IN ZA VSESPLOŠNO SLABITEV SISTEMA JAVNEGA ZDRAVSTVENEGA VARSTVA velikega dela državljank in državljanov Slovenije,« je oster dr. Trček, ki državnozborske poslanke in poslance pozove, da proračunske dokumentacije, ki skorajda izključuje mariborske univerzitetne zdravstvene ustanove, ne podprejo.

Dr. Trček opozarja tudi na pomen korektnega financiranja za mlade, ki študirajo na mariborski Medicinski fakulteti ter so zaradi finančne podhranjenosti celotnega Univerzitetnega kliničnega centra Maribor prisiljeni oditi v tujino. Potencial terciarnega kliničnega centra ter bodočih lokalnih zdravnikov tako odteka, javno zdravstvo pa bo po mnenju poslanca Trčka kmalu le senca tega, kar je bilo nekoč.

Njegov javni poziv objavljamo v celoti:

Spoštovani poslanci in poslanke Državnega zbora RS!

Da imamo v Sloveniji dve vrhunski zdravstveni terciarni ustanovi, UKC Ljubljana in UKC Maribor, smo lahko upravičeno ponosni. Vendar pa ta ponos terja ustrezno proračunsko podporo države in njenih pristojnih organov.

Težko si je predstavljati dolgoročni razvoj  terciarne zdravstvene ustanove brez podpore oziroma še bolje partnerskega odnosa in sodelovanja z bližnjo medicinsko fakulteto. Tako sta UKC Maribor in v 2003 ustanovljena Medicinska fakulteta v Mariboru že vse od pričetka delovanja fakultete stkala posebno povezanost, iz katere se pomembno dopolnjujejo praktično vse temeljne predpostavke dela obeh, še več, tovrstno sodelovanje je ključ od vrat v prihodnost k vrhunski zdravstveni oskrbi in znanosti, v tem primeru v severovzhodnem delu Slovenije, ki zajema dobro tretjino deleža prebivalstva.

Zato leto 2003, ko je bila ustanovljena Medicinska fakulteta v Mariboru, sam dojemam kot prelomnico, s katero je celotno območje  severovzhodne Slovenije, ne samo zapolnilo manko univerzitetnega študija medicine, temveč zgrabilo priložnost, da fakulteta in z UKC Maribor družno postaneta pojem kakovostnega, razvojnega in k ljudem ter njihovi dobrobiti naravnanega sodobnega medicinskega centra, ki bi lahko prevzel štafetno palico tovrstne terciarne ustanove, ne samo na tem območju države, temveč širše, preko meja.

Po vsem videnem zadnjih let, še posebej pa po zadnjih proračunskih predlogih aktualne vlade, pa se zdi, da bo preko meja edino šlo le še več mladih zdravnic in zdravnikov, izšolanih v Mariboru (ocena je, da trenutno več kot četrtina diplomantov Medicinske fakultete v Mariboru svoje zaposlitvene priložnosti poišče v drugih državah, največ v sosednji Avstriji).

Da vlada v tem izjemno zaskrbljujočem trendu, in nasploh upadu dostopa do zdravstvenih storitev na vseh ravneh na Štajerskem oziroma v Podravju in Pomurju ne vidi problema, kaže podatek, da je za investicije v javnem zdravstvu UKC Ljubljana v obdobju 2021-2025 namenjenih 134, za UKC Maribor pa 5 milijonov evrov, od teh so štirje milijoni že porabljeni!

Ne moremo si več zatiskati oči, da gre samo za morebitno malomarnost ali aroganco Vlade in Ministrstva za zdravje do UKC Maribor – GRE ZA NAČRTOVAN POGROM VLADE NAD UKC MARIBOR, MARIBORSKO MEDICINSKO FAKULTETO IN ZA VSESPLOŠNO SLABITEV SISTEMA JAVNEGA ZDRAVSTVENEGA VARSTVA velikega dela državljank in državljanov Slovenije.

Spoštovani poslanci in poslanke,

to vladno »norost«, je potrebno v odgovornosti do vseh delavk in delavcev v UKC Maribor, do vseh študentov ter diplomantov Medicinske fakultete Maribor, ne nazadnje pa do državljank in državljanov Republike Slovenije nemudoma preprečiti! V nasprotnem bo terciarna raven zdravstva v Mariboru počasi postala le še bleda senca tistega, kar je danes, in kaj bi obetala prihodnost ob vsaj minimalni podpori vlade.

Zato vas kot Mariborčan, državljan Republike Slovenije, poslanec ter podpredsednik odbora za zdravstvo pozivam, da se takšni, po mojem prepričanju protiustavni degradaciji UKC Maribor, s tem pa svojevrstni segregaciji državljank in državljanov glede dostopnosti do zdravstvenega varstva, odločno zoperstavite! Začenši s tem, da aktualnih proračunskih dokumentov Vlade RS, ki »ponujajo« ta podcenjujoč razrez za UKC Maribor, ne podprete!

dr. Franc Trček,

poslanec Državnega zbora