Letalski center Maribor je v preteklem tednu po številnih zapletih vendarle dobil zeleno luč in sredstva za vzpostavitev stalnega poletnega dežurstva za sistem obrambe proti toči. V letošnji sezoni uvajajo tudi številne novosti pri organizaciji in obveščanju javnosti.

Letalska obramba pred točo, ki jo na področju severovzhodne Slovenije izvaja Letalski center Maribor, je naposled le dobila sredstva za delovanje, čeprav s precejšnjo zamudo. V minulih letih je bila denimo obramba vzpostavljena že konec aprila, letos pa je prišlo do precejšnjega zamika, deloma tudi zaradi korona krize. Pogodba z Ministrstvom za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano je bila tako naposled, kljub številnim zapletom, le podpisana, in sicer za obdobje od 25. junija do 15. septembra, za obrambo pred točo pa bodo imeli na voljo okoli 240.000 evrov, kar je primerljivo s prejšnjimi leti.

Protitočna obramba je v zadnjih letih postala nepogrešljiva spremljevalka poletnih neviht in pomemben projekt za lokalne skupnosti, ki s sodelovanjem v njem skrbijo za varovanje premoženja svojih prebivalcev. V zadnjem desetletju je bilo opravljenih kar nekaj raziskav, ki potrjujejo statistične podatke, da je obramba pred točo proti vložku financiranja uspešna in ekonomsko upravičen projekt. »Popolne obrambe pred točo seveda ni. Vendar zagotovo da ob pravilni preventivi, kot je aktivna obramba pred točo, zaščitne mreže in zavarovanja, lahko pripomoremo k blaginji slovenskega prebivalstva,« navajajo v Letalskem centru Maribor.

Letalski center Maribor je ob podpisu pogodb vzpostavil stalno poletno dežurstvo za sistem obrambe proti toči. V letošnji sezoni uvaja tudi številne novosti pri organizaciji in obveščanju javnosti. V ta namen je vzpostavljen tudi portal http://toca.lcm.si/ na katerem so objavljene aktualne informacije o aktivnosti posadk.

Zgolj z enim letalom pokrivajo čez 3500 kvadratnih kilometrov površin

Letalska obramba pred točo sicer pokriva vseh 27 pomurskih in vseh 41 podravskih občin ter občini Slovenske Konjice in Zreče iz savinjske ter občino Podvelka iz koroške regije, skupaj 71 občin.

V Letalskem centru Maribor smo pripravljeni na to delo, smo namreč edini v celi Sloveniji, ki ga izvajamo. Pokrivamo celo Prekmurje in Podravje in to zgolj z enim letalom. V sezoni opravimo za okoli 30 ur poletov, medtem ko jih v Avstriji opravijo 300,« je za Maribor24 nedavno povedal Darko Kralj, vodja letalske obrambe pred točo. V Avstriji denimo s šestimi letali pokrijejo 1500 kvadratnih kilometrov veliko območje, v Sloveniji pa z enim letalom več kot 3500 kvadratnih kilometrov površin.

V lanskem letu, v obdobju od 15. aprila do 15. septembra, so bile posadke za potrebe izvajanja obrambe pred točo z letali v pripravljenosti vsak dan od devetih zjutraj do sončnega zahoda, skupaj torej 90 dni.

Delo zahteva od pilotov vrhunsko usposobljenost in koordinacijo z operaterjem na tleh ter seveda odlično znanje praktične letalske meteorologije in obvladovanje razvoja oblakov, saj so mnoge odločitve prepuščene njihovemu znanju in dolgoletnim izkušnjam.

Reakcijski čas za akcijo zgolj 5 minut

“V Letalskem centru Maribor je vsak dan v poletnem času od jutra pa do sončnega zahoda dežurna posadka (pilot, kopilot in radarski operater), ki zjutraj pregleda meteorološke podatke in ves dan budno spremlja avstrijsko radarsko sliko, ter po potrebi sproži akcijo obrambe pred točo. Vsi pri tem nastali podatki se tudi arhivirajo. Letalo je dežurno za potrebe obrambe pred točo in je popolnoma opremljeno in namenjeni samo tej dejavnosti v času dežurstva. Tako je reakcijski čas za akcijo samo 5 minut. Seveda je potrebno vsako akcijo koordinirati s pristojno kontrolo letenja. Ko se sproži akcija, pilota z letaloma poletita proti nevihtnemu oblaku, nadaljnja akcija pa se usklajuje z radaristom po radio vezi,” beremo na spletni strani Letalskega centra Maribor.

Delo dežurne posadke je torej zelo zahtevno, saj se leti v pogojih, ko druga tudi večmotorna letala ostanejo na tleh ali se nevihtam na daleč izognejo. Delo zahteva od obeh pilotov vrhunsko usposobljenost in koordinacijo z operaterjem na tleh ter seveda odlično znanje praktične letalske meteorologije in obvladovanje razvoja oblakov, saj so mnoge odločitve prepuščene njihovemu znanju in dolgoletnim izkušnjam.