Mestna občina Maribor je leta 1989 namenila del pokopališča Dobrava za opravljanje muslimanskih pogrebnih obredov, prvi pokop se je zgodil leto kasneje. Na muslimanskem delu pokopališča Dobrava v Mariboru je do sedaj pokopano 267 muslimanov in muslimank. »Največ pokopov je bilo takoj po vojni, takrat ko so prišli begunci sem in ostali tu. Spodnji del se je hitro zapolnil in je bil potreben novi del, kjer je z današnjim dnem že 41 grobov. Na tem delu prehajamo v enotne spomenike, člani islamske skupnosti se držijo tega da so po smrti enaki in zato želijo enake spomenike,« nam je dejal vodja pokopališča Dobrava Tomaž Muršak.

Splošno pravilo je, da ni dovoljena upepelitev, muslimani se lahko tako pokopljejo zgolj na klasičen način. V Mariboru lahko muslimani opravijo obredno kopanje in dženazo – molitev in pokop po predpisih, saj imajo zagotovljene vse pogoje za to, ni pa dovoljen pokop na tabutih – deski pokriti s platnom. Muršak pojasni: »Njihova posebnost je ta, da jamo zakopljejo sami. Tu jim gremo nasproti saj je to del njihove vere in jim je potrebno to omogočiti.«

V Mariboru pokopana polovica muslimanov

Govorili smo z mariborskim imamom Zinaidom Mahmutagićem, ki nam je povedal, da muslimanom v Mariboru in okolici ogromno pomeni, da se lahko dostojno pokopljejo v svojem mestu. »V Mariboru se pokoplje vsaj pol tistih, ki v enem letu zapustijo ta svet oz. umrejo, polovica pa jih se pokoplje v krajih kjer so bivali pred prihodom v Slovenijo,« pojasni.

Leta 2014 so prostor razširili

Odbor Islamske skupnosti Maribor ima s Pogrebnim podjetjem Maribor dobre odnose. Vsled spoštovanju multikulturnosti in različnih veroizpovedi je Pogrebno podjetje Maribor zagotovilo prostor za obredno umivanje in uredilo grobno polje za pokop muslimanov. Leta 2014 je MO Maribor potrdila širitev muslimanskega dela pokopališča, Pogrebno podjetje pa je že v naslednjem letu ta projekt realiziralo. V sodelovanju z Odborom Islamske skupnosti Maribor se je začela ureditev novega dela pokopališča, s postavitvijo enovitih nagrobnih spomenikov. Sedanje kapacitete zadoščajo potrebam še za nekaj let, na voljo je še okoli 200 mest.

Pogrebno molitev opravljajo zgolj moški

Zinaid Mahuztagić: »Muslimani verjamemo, da je smrt prehodno stanje torej prehod iz tuzemnega sveta v svet večnosti.«

»Muslimani, kljub bolečem trenutku kot je smrt, stremimo, da se pogreb opravi čim prej. Pred pogrebom se opravi obredno umivanje (gasul) in se pokojnika ovije v bele rjuhe (ćefini). Pripravljenega pokojnika se položi v krsto, kadar je mogoče pa na tabut (primerno desko pokrito s platnom), pri čemer je krsta obrnjena z desno stranjo proti Meki (za Slovenijo to pomeni jugovzhodu),« nam podrobneje opiše Zinaid. Pri muslimanih pogrebno molitev opravljajo samo moški, vendar se lahko od pokojnika pred pogrebom poslovijo tudi ženske in ostali prijatelji. Po opravljeni pogrebni molitvi se grob pokojnika ustrezno označi z nagrobnim spomenikom t.i. nišanom, brez pretiranega okraševanja groba.

»Ljudje imajo pomisleke za islamski del, a mi tega ne zaznavamo, pravzaprav imamo manj težav z islamskim delom kot ostalim. So zelo disciplinirani, držijo se navodil svojega verskega voditelja, tako da menim, da so predsodki odveč,« še dodaja Muršak.