Uni Maribor Grand Prix Engineering (GPE) sestavlja skupina posameznikov iz različnih smeri in programov. Od najbolj številčnih strojnikov, do elektro inženirjev, mehatronikov, fizikov, fotografov, inženirjev računalništva in informatike, oblikovalcev, ekonomistov… Skupaj iščejo najbolj drzne in inovativne ideje za izgradnjo formule, ki bo lahko na tekmovanjih konkurirala z ekipami iz celega sveta. O njihovi iznajdljivosti priča dejstvo, da so na tekmovanju na robove sprednjega krila že nataknili prerezane slamice, da so razširili radij na robu in zadostili potrebo po varnosti dirkalnika. Še ena zgodba, ki kaže na njihovo iznajdljivost je, da so za potrebo ohlajanja karbona izdelali hladilno skrinjo iz kartona. Velike ideje drznih študentov.

Od plana razvoja dirkalnika – do tekmovanja

Ekipa izdela vsako sezono nov dirkalnik po aktualnem pravilniku Formule Student, ki ga poda krovna organizacija Formula Student Germany (FSG). Sezona se prične z začetkom študijskega leta, torej s prvim oktobrom. Takrat se novačijo novi člani in izdela se plan razvoja vozila za naslednje leto. Skozi jesen in zimo poteka razvoj novega dirkalnika. Razvoj temelji na zbranih podatkih iz pretekle sezone, po potrebi potekajo tudi testiranja starega vozila za namene zbiranja podatkov. Večji del razvoja, npr. razvoj šasije in pogonskega sklopa se načeloma zaključi do novega leta, nato pa januarja gredo komponente vozila postopoma v izdelavo. Čez pomlad je tako vozilo v izdelavi in sestavljanju, proti koncu pomladi pa že potekajo prva testiranja. Nekje v aprilu ali maju izvedejo »rollout«, to je predstavitev vozila sponzorjem in javnosti.

Tekmovanja po Evropi potekajo poleti, prva se začnejo v začetku julija, nato pa potekajo vse do konca avgusta. Ekipa se običajno udeleži dveh do treh tekmovanj letno. V preteklih letih so se udeležili tekmovanj v Nemčiji (FSG), Angliji (FS UK), Italiji (FSAE Italy), Madžarskem (FS East), Češkem, Španiji (FS Spain) in Hrvaškem (FS Alpe Adria). Tekmovanja Formula Student sledijo predpisanemu pravilniku, po Evropi večina tekmovanj uporablja pravilnik FS Germany, v bolj ali manj prilagojeni obliki.

Tekmovanja načeloma potekajo v treh kategorijah – vozila z motorji na notranje zgorevanje (CV – combustion vehcles), vozila z električnim pogonom (EV- electric vehicle) in avtonomna vozila (DV- driverless vehicle). V vseh kategorijah nato sledijo dve skupini disciplin – dinamične in statične discipline. Dinamične discipline so štiri, v njih se dokaže zmogljivost vozila. Prva disciplina je pospešek (acceleration event), nato vožnja v osmici (skid-pad event), vožnja po poligonu (autocross event) in nazadnje vzdržljivostna vožnja.

V statičnih disciplinah pa ekipa predstavi finančni načrt in poročilo, predstavijo tudi razvoj avtomobila, kjer izpostavijo pomembne inovativne rešitve in izboljšave ter zamišljen fiktivni poslovni načrt, s katerim bi uspešno tržili izdelan dirkalnik. Vse discipline se točkujejo in na posameznem tekmovanju zmaga ekipa z največ zbranimi točkami. Za udeležbo na tekmovanjih mora ekipa prestati prijavni test. Število mest na tekmovanjih je omejeno, zato organizatorji običajno v januarju objavijo spletni kviz, ki ga morajo ekipe rešiti. Kvizi se nanašajo na pravila tekmovanja, zraven so tudi računske ali logične naloge iz področja strojništva ter elektrotehnike. Na tekmovanje se tako uvrstijo ekipe z boljšimi rezultati kviza. Na samem tekmovanju, preden ekipi dovolijo udeležbo v dinamičnih disciplinah pa še je potrebno opraviti tehnični pregled vozila (scrutineering), kjer ekipa dokaže, da je vozilo zgrajeno v skladu s pravilnikom in posledično varno za voznika in druge udeležence.

Neprecenljive praktične izkušnje za svojo kariero

Organizatorji tekmovanj so inženirska profesionalna združenja, ki s pomočjo največjih podjetij avtomobilske industrije, kot so Porsche, Daimler, Audi, Jaguar in drugi, prirejajo preizkušnje študentskih formul na različnih svetovnih dirkališčih ter s tem tudi urijo svoj bodoči kader inženirjev. Študentje s sodelovanjem pri snovanju, konstruiranju, izdelavi, optimalnih nastavitvah, izdelavi stroškovnega in poslovnega načrta ter končnem preizkušanju pridobijo neprecenljive praktične izkušnje, ki jih lahko po koncu študija s pridom uporabljajo v svoji karieri.

Ekipa Uni Maribor GPE se na leto udeleži približno treh tekmovanj. Navkljub bolj omejenim sredstvom so že dosegli zavidljive rezultate in prejeli prestižna priznanja.

Ekipa Uni Maribor GPE se na leto udeleži približno treh tekmovanj. Navkljub bolj omejenim sredstvom so že dosegli zavidljive rezultate in prejeli prestižna priznanja. Da omenimo le nekatera, leta 2017 so bili na prizorišču Silverstone v Angliji osmi, kjer so dosegli tudi najhitrejši krog, njihov voznik je bil izbran za najboljšega voznika tekmovanja, isto leto so prejeli tudi prestižno nagrado za najboljšo vgradnjo pogonskega sklopa podjetja Marcedes AMG Petronas F1. Vse to je mogoče v veliki meri predpisati izjemni inovativnosti, ki so jo prikazali in jo še dandanes kažejo člani ekipe.

Zanašajo na pomoč sponzorjev oz. donatorjev

Za razvoj, izdelavo, testiranje, vzdrževanje in uporabo dirkalnika je potrebnih ogromno sredstev – tako finančnih kot materialnih. Dirkalnik postaja vsako leto naprednejši, uporabljeni materiali so vedno bolj »eksotični«, aluminijaste dele pogosto zamenjajo karbonski kompoziti, za vse več mehansko bolj obremenjenih komponent se uporablja titan ali drugi naprednejši materiali, pa tudi same komponente postajajo geometrijsko bolj kompleksne, kar prinaša večje stroške materiala in izdelave.

Sam dirkalnik ima ogromno potrošnih delov, od gum, zavornih ploščic, do goriva in drugih tekočin. Voznik potrebuje varnostno opremo s homologacijo, ki poteče po nekaj letih. Prav tako so stroški tekmovanj znatni, saj je za vsako tekmovanje potrebno plačati prijavnino, nastanejo tudi stroški nastanitve in samega prevoza na tekmovanje – najeti je potrebno potniška in tovorno vozilo ter pokriti stroške goriva.
Za vse naštete aktivnosti se najbolj zanašajo na pomoč sponzorjev oz. donatorjev.

“Dejstvo je, da brez pomoči sponzorjev in donatorjev vsakoletnega projekta Formule Student ni mogoče izpeljati. Nudijo nam orodja, material, storitve obdelave komponent ter sredstva za udeležbo tekmovanj in vzdrževanje delavnice. V zameno se pogosto udeležimo promocijskih aktivnosti, logotipi podjetij in organizacij so objavljeni v naših medijskih objavah na spletni strani (http://gpe.fs.um.si/sl/) in socialnih omrežjih (https://www.instagram.com/unimbgpe/, https://www.facebook.com/gpe.uni.mb) ter najpomembnejše – na dirkalniku.”

Smer razvoja Formule Student je močno povezana z avtoindustrijo, ta pa vedno bolj stremi k električnim pogonskim tehnologijam ter implementaciji avtonomne vožnje. V naslednjih letih bodo tekmovanja uvedla discipline z avtonomno vožnjo v kategorijo običajnih dirkalnikov, tako bo določene discipline odpeljal dirkalnik sam, nekaj pa voznik. Postopoma bodo tudi opuščali kategorijo dirkalnikov z motorji na notranje izgorevanje.

Formula Student Germany že te korake napoveduje za leto 2021 in 2022. Dolgoročni cilji ekipe so tako povezani z odločitvijo organizatorjev tekmovanj, razvoj dirkalnika z motorjem na notranje izgorevanje bo potekal dokler bo možnost udeležbe na večjih tekmovanjih, v letih 2021 ali 2022 bo tudi implementirana zahtevana delna avtonomna sposobnost, kasneje pa se bo zgodil prehod na električni pogon. Ravno ti cilji so tudi razlog, da smo se lotili razvoja avtonomnega električnega vozila že v letih 2018 in 2019, saj smo tako ustvarili znanje in izkušnje, ki nam bodo olajšale prehod v novo dobo Formule Student.