Potovanja na nekatere destinacije so zato še vedno omejena, prav tako je lahko omejena tudi razpoložljivost nekaterih nastanitev, kar pomeni, da so omejene ali v celoti prepovedane možnosti potovanja in/ali prenočevanja v hotelih ali drugih oblikah nastanitve.
Nekaj praktičnih nasvetov potrošnikom
- Priporočamo, da pred rezervacijo preverite, ali sta potovanje na izbrano lokacijo in nastanitev v njej mogoča, ter rezervirate vozovnice in nastanitve, pri katerih je možno vračilo celotne kupnine.
- Pomembno je, da pridobite vse informacije, ki jih potrebujete, tako da boste ne glede na to, ali se odločite, da ostanete doma ali vseeno potujete, lahko prepričani glede svoje odločitve o potovanju.
Ker se okoliščine hitro spreminjajo, priporočamo še, da pogosto preverite uradne državne vire, tako da boste vedno na tekočem z dogajanjem, saj so vlade sprejele različne omejevalne ukrepe za zajezitev širjenja koronavirusa in zaščito življenj.
Evropska komisija koordinira skupno evropsko odzivanje na izbruh koronavirusa ter sprejema odločne ukrepe za okrepitev javnozdravstvenega sektorja in ublažitev socialno-ekonomskih posledic v EU.
Platforma Re-open EU
Junija 2020 je Komisija zagnala platformo Re-open EU, ki zagotavlja bistvene informacije o varni ponovni vzpostavitvi prostega gibanja in turizma po vsej Evropi. Na voljo je v 24 uradnih jezikih EU in je enostavno dostopna prek spletišča, od 14. decembra pa je na voljo tudi kot brezplačna mobilna aplikacija za operacijska sistema Android in iOS.
Digitalno zeleno potrdilo
Evropska komisija je marca 2021 sprejela zakonodajni predlog o uvedbi skupnega okvira za digitalno zeleno potrdilo. Gre za digitalno dokazilo, da je oseba ali cepljena proti covid-19 ali prejela negativen rezultat testa ali ozdravela po okužbi s covid-19, za izdajo katerega so pristojni nacionalni organi (npr. bolnišnice, centri za testiranje ali zdravstveni organi). Zaprosite lahko za papirno različico, digitalna pa se lahko hrani na mobilni napravi, obe pa sta opremljeni s kodo QR, ki vsebuje bistvene informacije, ter digitalnim žigom, ki dokazuje pristnost potrdila.
Nekatere pravice potrošnika v primeru potovanja s turistično agencijo (paketno potovanje) in uveljavljanje pravice do odstopa od pogodbe
Ob nakupu povezanega potovalnega aranžmaja ste vezani na splošne pogoje poslovanja organizatorja potovanja, ki v primeru odpovedi z vaše strani določajo standardne odstopnine.
Pri nekaterih vrstah pogodb je vaša pravica do odpovedi vezana na časovni rok, v katerem lahko uveljavljate pravico do odstopa od pogodbe, npr. če ste pogodbo sklenili zunaj poslovnih prostorov ponudnika imate pravico, da v roku 14 dni brez navedbe razloga odstopite od pogodbe o paketnem potovanju in dobite povrnjena vsa plačila.
Nekatere nove situacije v katerih se znajdejo potrošniki
Odpoved potovanja, če je zahtevan test na novi koronavirus
Pogoj predložitve negativnega izida testa na okužbo s covid-19, ki v času sklenitve pogodbe še ni bil določen kot pogoj za vstop v namembno državo ali za vrnitev v Slovenijo, ni razlog, zaradi katerega bi potrošnik lahko odpovedal potovanje.
Stroške testov prav tako nosi potrošnik sam, če ni izrecno navedeno drugače. Dolžnost organizatorja potovanja je le, da potrošnika pravočasno obvesti o vseh pogojih za vstop v državo ali izstop iz nje.
Sprememba programa potovanja zaradi omejitev, povezanih s covid-19
Če se program v namembni državi ne more izvesti, potovanje odpove že organizator in potrošniku povrne stroške v roku 14 dni po odpovedi potovanja.
Potrošnik pa načeloma lahko odpove potovanje le, če je zaradi omejitev program potovanja v namembni državi tak, da ga ni mogoče izvesti v predvidenem obsegu in gre za bistveno spremembo programa, pa potrošnik v času sklenitve pogodbe o tem ni bil obveščen ali pa so bile omejitve sprejete šele po sklenitvi pogodbe o potovanju.
Sicer mora organizator izvesti ustrezno zamenjavo ali v neizvedenem delu potovanja potniku povrniti neizkoriščeni del vplačane vsote.
Karantena med potovanjem
Organizator potrošniku praviloma tudi ne krije morebitnih stroškov bivanja v karanteni, če ta na potovanju zboli ali če je bil v stiku z okuženo osebo.
Organizator v takem primeru nudi informacije in pomaga pri poznejši vrnitvi domov, prav tako potrošniku, ki mora v karanteno, praviloma ne rabi vrniti denarja zaradi neizvedenega programa potovanja oz. mu omogočiti spremembe oz. prestavitve potovanja.
Za pomoč in nasvete se lahko obrnete tudi na Evropski potrošniški center.