Stenska slika Sgraffito iz leta 1953, ki je umetnina akademskega slikarja, Mariborčana Maksa Kavčiča, krasi poslovni del nekdanje Strojne tovarne Trbovlje. Stenska poslikava je bila še pred dnevi ogrožena, saj so jo zavoljo novega trgovskega centra želeli uničiti. Sedaj jo bodo razrezali in preselili na drugo lokacijo.

Stenska slika Sgraffito iz leta 1953, ki je umetnina akademskega slikarja, Mariborčana Maksa Kavčiča, krasi poslovni del nekdanje Strojne tovarne Trbovlje, je bila še pred dnevi ogrožena. Na tej lokaciji tuja trgovska družba gradi trgovski center, med rušenjem naj bi uničili tudi sliko. Po besedah predstavnika kulturne scene v Trbovljah Aleša Guliča bodo naredili vse, da do tega ne bi prišlo. Ko se je oglasila slikarjeva hči in opomnila na očetovo umetnino, so se slednjo odločili premakniti drugam.

Kot je za STA povedal Gulič, je Kavčičev Sgraffito v velikosti 3 x 6 šest metrov izjemnega pomena, saj obstajata le še dva podobna primerka – eden v neki velenjski šoli ter drugi v Umetnostni galeriji Maribor, kjer pa je zakrit s steno. Po Guličevih besedah je podobno uničenje doletelo že več umetniških del, ki so bila del nekdanjih propadlih tovarn.

Poslikavo bodo preselili

Kot so poročali na rtvslo.si, so poslikavo temeljito podokumentirali, podjetje DFG Consulting pa je poskrbelo za tridimenzionalno lasersko skeniranje. Sledita še predutrditev in zaščita, nato bodo poslikavo odstranili s predhodnim prerezom na tri ali štiri dele in jo preselili na drugo lokacijo.

V propadajoči nekdanji tovarni domovali narkomani

Kavčičevo delo v tehniki sgraffito je zelo dobro ohranjeno, čeprav so v prostorih razpadajoče tovarne nekaj let domovali narkomani, je povedal Gulič. Po njegovih informacijah naj bi tovarno porušili za potrebe trgovskega centra, ki ga gradi Supernova, a ima toliko podizvajalcev, da ne morejo priti do glavnega izvajalca.

Izvajalci brez dovoljenja za uničenje slike?

Gulič o dogajanju na terenu, zaenkrat do rušenja dela objekta s sliko še ni prišlo, sproti obvešča ministra za kulturo in sokrajana Zorana Pozniča, svojo nalogo je po Guličevih besedah korektno opravil celjski zavod za varstvo kulturne dediščine, kamor trboveljsko območje sodi. Gulič namerava govoriti še z gradbenim inšpektorjem, saj po njegovem mnenju izvajalci del nimajo dovoljenja za uničenje slike.

Sicer bo Gulič, kot je zatrdil, poskušal preprečiti rušenje. “Angažiral se bom na vse možne načine, se mi pa zdi, da to ne bi smela biti naloga posameznega državljana oz. nekaj posameznikov,” je še povedal.

Če bi bila umetnina evidentirana, bi jo lahko rešili

Na vprašanje, ali je težava v tem, da umetnina ni evidentirana, o čemer je pisal tudi časnik Večer, je Gulič odvrnil, da je to “neumnost, saj marsikaj ni evidentirano, pa to še ne pomeni, da nima vrednosti”.

Po pisanju današnjega Večera so bili na kraju rušenja nekdanje tovarne tudi predstavniki ministrstva za kulturo, vendar so bili nemočni, ker umetnina ni bila evidentirana in popisana v register kulturne dediščine. Če bi bila, bi jo lahko rešili pred uničenjem.

Največja tovarna rudarskih strojev na Balkanu

Trboveljska tovarna strojev – STT, za katero so naročili stensko sliko pri uglednem slikarju iz Maribora, se je sredi 50. let minulega stoletja raztezala na 28.000 kvadratnih metrih, bila je največja tovarna rudarskih strojev na Balkanu, narejena za 1000 novih delovnih mest v revirjih, še piše Večer.

STA