Maribor

Kako v času koronakrize preživeti kot glasbenik?!

Sara Jagodič, 08.11.20 ob 11:20

Z izbruhom virusa covid-19 se je spremenil marsikateri vidik življenja, ki je bil prej samoumeven, resno epidemiološko stanje pa je s seboj prineslo prenekatere omejitve in odneslo številne panoge ter posledično tudi delovna mesta. Ena izmed dejavnosti, ki je zelo močno občutila rez v njeno delovanje, je glasbena industrija.

Kljub temu, da velja prepričanje o industriji zabave, ta letno prinaša milijone v državni proračun. 7. marca je zaradi izbruha epidemije zastala celotna glasbena industrija, nove posledice pa se še vedno pojavljajo. V zadnjih šestih mesecih je odpadlo veliko število dogodkov, omejitve pa so še bolj prizadele akterje na alternativni sceni. Kljub sprostitvi nekaterih omejitev, so glasbeni dogodki še vedno pod strogimi restriktivnimi pogoji, zato so še tako okrnjene prireditve praktično nemogoče za izvedbo.

Zaradi novonastale situacije, v kateri so se ob pojavu koronakrize znašli akterji glasbene industrije, so se združili pod mednarodno kampanjo #WeMakeEvents (#MiDelamoDogodke), ki javnost ozavešča o nastali situaciji, na katero morda sprva ne pomislimo. V začetku oktobra je v okviru kampanje tako tudi potekala akcija “LightInRed”, s katero so v več kot tridesetih državah opozorili na situacijo z rdeče obarvanimi prireditvenimi prizorišči. Sektor kulture je zaradi ukrepov zelo omejen, zato so nujno potrebni protikoronski ukrepi na tem nivoju, ki bi marsikomu omogočili preživetje.

Igranje na ulici je svojevrsten koncert in vir dohodka obenem

Da glasbeno ustvarjanje marsikomu pomeni vir dohodka, dokazuje Jure Šprah. Tisti fant, ki na številnih lokacijah v Mariboru preigrava niti ne tako običajne komade. “Na ulici igram že tri leta, to pa je eden izmed mojih virov prihodka,” pripoveduje, a obenem ne želi zaupati, kolikšen je njegov dnevni izkupiček. Igranje na ulici je svojstveno doživetje, doda, saj “se včasih ljudje ustavijo in prisluhnejo. Včasih se celo ustavi več ljudi in imam občutek, kot da imam manjši koncert,” pripoveduje Jure, ki skoraj vsakodnevno nekaj ur igra na mariborskih ulicah.

V Veliki Britaniji denimo, kjer je na prehodih londonske podzemne železnice več let nastopal tudi nekdanji predstavnik Slovenije na Evroviziji Omar Naber, so prostori, kjer lahko glasbeniki nastopajo, posebej začrtani, najbolj nadarjeni, ki dobijo priložnost zaigrati na londonski podzemni, pa morajo skozi serijo avdicij, da si zagotovijo mesto, kjer lahko nato zaigrajo.

V Sloveniji sicer za ulične glasbenike ne veljajo posebne omejitve, medtem ko v drugih državah ni tako. V Veliki Britaniji denimo, kjer je na prehodih londonske podzemne železnice več let nastopal tudi nekdanji predstavnik Slovenije na Evroviziji Omar Naber, so prostori, kjer lahko glasbeniki nastopajo, posebej začrtani, najbolj nadarjeni, ki dobijo priložnost zaigrati na londonski podzemni, pa morajo skozi serijo avdicij, da si zagotovijo mesto, kjer lahko nato zaigrajo.

V Mariboru ni tako, pa ne zato, ker nimamo podzemne, ampak posebnih omejitev preprosto ni. Obstaja pa rivalstvo in nekakšen tih dogovor med uličnimi glasbeniki, prodajalci časopisa Kralji ulice in podobno, zato se je pripetilo že, da je tudi Juretu kdo izmed teh namignil, da »to pač ni njegov vogal« in naj se prestavi drugam.

Duet, ki izvaja klasike preteklega obdobja 50-ih let

Jure Šprah se je igranja kitare naučil sam, navdušila pa ga je glasba preteklih let 20. stoletja, predvsem Elvis Presley in rockabilly zvrst, ki je bila v ZDA kot nekakšna mešanica belske country glasbe in črnskega rhythm and bluesa popularna predvsem v 50-ih letih prejšnjega stoletja. Šprah je zato izbral metodo “finger picking” igranja kitare, sam pa ob igranju zapoje vse od najbolj zimzelenih Elvisovih Suspicious minds ali pa All shook up, pa tudi Whole lotta shakin, ki jo je sicer ob klavirski spremljavi preigraval Jerry Lee Lewis, na njegovem repertoarju pa ne manjka niti Johnny Cash in morda nekoliko manj znan, a med poznavalci cenjena legenda country glasbe Hank Williams.

Njegovo Hey good looking sta pred nekaj dnevi izvajala skupaj z Josipom Segedijem, ki se vse od srednješolskih let navdušuje nad obdobjem 50-ih let tako v glasbenem smislu, kot tudi takratnem načinu življenja ter nenazadnje interierja in oblačenja. Tak slog je prenesel v svoj vsakdan, pred nekaj več kot desetimi leti pa s srednješolskimi prijatelji ustanovil bend, ki danes na domačih in tujih odrih sliši na ime Joe & The Rhythm Boys. Njegova vloga v glasbeno-instrumentalni zasedbi, ki preigrava avtentično ameriško glasbo petdesetih let, je poleg glavnega vokala in ritmične kitare, tudi vloga koordinatorja benda.

Šprah je zato izbral metodo »finger picking« igranja kitare, sam pa ob igranju zapoje vse od najbolj zimzelenih Elvisovih Suspicious minds ali pa All shook up, pa tudi Whole lotta shakin, ki jo je sicer ob klavirski spremljavi preigraval Jerry Lee Lewis, na njegovem repertoarju pa ne manjka niti Johnny Cash in morda nekoliko manj znan, a med poznavalci cenjena legenda country glasbe Hank Williams.

Segedi in Šprah sta se spoznala naključno na ulici, saj ju druži skupno zanimanje za glasbo preteklega obdobja, po nekaj letih pa sedaj na tej isti ulici celo igrata in pojeta skupaj. »Petje na ulici je povsem drugačno od petja na odru. Zvok se kar nekako porazgubi in biti moraš precej glasen, da te mimoidoči slišijo,” je pojasnil Segedi in dodal: “Glasbo sem pogrešal, Jure pa me je zaradi najinega podobnega zanimanja za glasbo pretekle ere, večkrat vabil, da se mu pridružim. Zaradi trenutne situacije smo praktično čez noč ostali brez napovedanih koncertov, zato sem vedel, da je pravi čas, da vzamem kitaro in se mu pridružim na ulici,« je povedal pevec skupine Joe & The Rhythm Boys, ki je v preteklih dneh poskušala korona ukrepe ugnati tudi na socialnih omrežjih.

Oboževalce nagovorili kar prek socialnega omrežja

Lansko leto je namreč v KC Pekarna potekal dogodek z naslovom »50s Prom dance«, na katerem so obiskovalcem poskušali pričarati vzdušje maturantskega plesa iz obdobja 50-ih let. Na prireditvi so zaigrali, obiskovalcem pa so bile namenjene tudi številne druge aktivnosti, vse od delavnic, stilske preobrazbe, jukebox, za svojevrsten nastop pa so poleg scenske kulise poskrbeli tudi člani skupine, saj so pri svojem igranju usmerjeni v preteklost.

“Smo klasična instrumentalno-vokalna zasedba, ki je bila značilna za obdobje 50-ih, kar pomeni, da je v sestavi benda električna kitara, kontrabas, akustična kitara in bobni, našo zvočno sliko pa smo nedolgo tega dopolnili še s klavirjem. Vsi smo ljubitelji tovrstne glasbe, zato nam je takšno ustvarjanje v užitek. Pri igranju se želimo kar najbolje približati zvoku, ki je prevladoval, ko je bil rokenrol še mlad, zato med drugim tudi pojemo na avtentične mikrofone iz tistega obdobja,” je pojasnil Segedi.

Malce nenavaden občutek je igrati pred praznim prostorom, po vsaki pesmi pa te ne čaka aplavz, ampak tišina. Nobenega odziva ni, le številke in komentarji na telefonu. Tudi brez tehničnih težav ni šlo, a to je vse del nastopa v živo, je del improvizacije. Mi smo zelo uživali, celoten dogodek je potekal v zelo sproščenem vzdušju, kot nekakšno druženje, in mislim, da so to opazili tudi gledalci, ki so bili nad posnetkom navdušeni.

Letošnje leto bi moral dogodek v slogu maturantskega plesa iz 50-ih prav tako potekati v dvorani Gustaf, a so prireditve zaradi covid ukrepov prepovedane. Člani skupine so se odločili, da bodo dogodek vendarle izpeljali, izbrali pa so način, ki je sicer med ustvarjalci že uveljavljen, in sicer oddajanje v živo prek družbenega omrežja Facebook. Segedi pove, da je bil to njihov prvi “livestream”, zato je bil občutek nekoliko drugačen.

“Malce nenavaden občutek je igrati pred praznim prostorom, po vsaki pesmi pa te ne čaka aplavz, ampak tišina. Nobenega odziva ni, le številke in komentarji na telefonu. Tudi brez tehničnih težav ni šlo, a to je vse del nastopa v živo, je del improvizacije. Mi smo zelo uživali, celoten dogodek je potekal v zelo sproščenem vzdušju, kot nekakšno druženje, in mislim, da so to opazili tudi gledalci, ki so bili nad posnetkom navdušeni,” je razložil pevec skupine. Zaradi številnih dobrih odzivov se s preostalimi člani že dogovarjajo, kdaj bodo spet oddajali prek socialnega omrežja, še bolj pa se veselijo trenutka, ko bodo lahko pred publiko spet stali na odru in zaigrali v živo.

map beljakovine
Vse, kar morate vedeti o MAP beljakovinah!
Lajfstajl
Vse, kar morate vedeti o MAP beljakovinah!
Oglasno Sporočilo, Danes ob 08:00
Prazniki
Velikonočna tradicija v Lovrencu na Pohorju: Od sejma do blagoslova ognja